Øyet, øret og stedet

I forestillingen «Øyet, øret og stedet» deler Michèle Noiret sin undring og fascinasjon for insektenes verden, uunnværlig for menneskelivet på jorden. Tittel Start Slutt Sted Tittel Øyet, øret og stedet Start søndag 4. sept 2022 16:00 Slutt 4. sept 2022 17:00 Sted Lille sal Les mer

søndag 4. sept 2022 16:00 torsdag 1. jan 1970 01:00 Lille sal
Kjøp billetter

Fakta

Dag 1 4. sept 2022 16:00:00 - 17:00:00RSted Lille sal Kategori Dans

Velkommen til en spennende forestilling på Stormen konserthus under Bodø Biennale, med det belgiske dansekompaniet Compagnie Michèle Noiret!

I «Øyet, øret og stedet» deler Michèle Noiret sin undring og fascinasjon for insektenes verden, uunnværlig for menneskelivet på jorden. Samtidig uttrykker hun sorgen og raseriet ved det gradvise bortfallet av naturens mangfold. Forestillingen egner seg for ungdom fra 12 år+ og passer også godt for voksne.

«Øyet, øret og stedet» er co-produsert av Stormen Konserthus, og er en del av programmet til Bodø Biennale 2022.

«Øyet, øret og stedet»

Handlingen finner sted i en framtid hvor de fleste insektene vi kjenner er forsvunnet. Dette tapet har dypt forvandlet vårt samfunn og vårt forhold til verden. Steder dedikert til opplevelser som fremkaller minner om det kollektive ubevisste har dukket opp. Disse er ment å bevisstgjøre mennesker som ikke har kjent den tapte verden, for kanskje en dag å se den oppstå på ny.I forestillingen «Øyet, øret og stedet» deler Michèle Noiret sin undring og fascinasjon for insektenes verden, uunnværlig for menneskelivet på jorden. Samtidig uttrykker hun sorgen og raseriet ved det gradvise bortfallet av naturens mangfold. Forestillingen veves omkring kompleksiteten i insektenes rytmer, deres væremåte og bevegelser som ofte virker fremmed for oss. Fenomener som kokonger, metamorfose, parring og fangst av byttedyr gjennomsyrer bevegelsene, bildene og scenografien, og gir forestillingen retning og mening. Uten å belære, men med ønsket om å gripe, overraske, forvirre og forføre sitt publikum, behandler koreografen disse sentrale økologiske og samfunnsmessige spørsmålene.

«Danse-cinema»

Kunstuttrykket «danse-cinema», som Michèle Noiret liker å gjenoppfinne i sine forestillinger, får her sin fulle mening. Teknologi har vært en bærebjelke i koreografens arbeid gjennom mer enn tjue år. Ikke for teknologiens egen del, men for å styrke formidlingen, og gi mening til det sanselige som utspiller seg på scenen. Dette flerdimensjonale uttrykket både tilslører og pirrer i det film-, billed- og lydopptak av danserne på scenen blandes med inntrykk fra en verden utenfor.

«Scenerommet»

Scenen er som et laboratorium hvor to individer møtes og hengir seg til forskjellige sanseopplevelser. De fordyper seg i virkelige og virtuelle rom, gjenoppdager en svunnen verden gjennom fragmenter av minner fra historier, filmer og bilder eller til og med eksemplarer fra entomologiske samlinger. Gjenstander, et bord, et inkubasjonskammer fyller rommet. En vegg fanger bilder av den glemte verden og av hovedpersonenes handlinger som filmes live. Det åpner seg en labyrint, et slags sort hull som omslutter dem. Scenene følger hverandre: Hovedpersonenes underbevisste tanker, mellom drøm og mareritt utspiller seg foran øynene våre. Slik skapes en fascinerende verden, som både virker kjent, skremmende og forførende - hvor det uvirkelige møter det virkelige og det monstrøse kjeler med det vidunderlige.

Biografi Michele Noiret:

Michèle Noiret er en anerkjent dansekunstner og koreograf både i sitt hjemland Belgia og internasjonalt. Innen dansefeltet regnes hun som en ekte pioner, da hun allerede på 1990-tallet stilte spørsmål ved vår oppfatning av tid og rom ved å introdusere interaktive lyd- og bildeteknologier i sine koreografiske arbeider. Kritikeren Gérard Mayen var den første, som i 2003 brukte uttrykket "danse-cinema" for å referere til hennes verk.Ved stadig å stille nye spørsmål omkring bevegelse, musikk, lys og bilde, gjenoppfinner Michèle Noiret begrepet "danse-cinema" fra et verk til et annet. Hennes kreative univers utfordrer fantasien, er både skjørt og kraftfullt, og bruken av andre kunstuttrykk bæres fram av dansere som utfolder seg som koreografiske karakterer. Slik utforsker hun mennesket, dets feil, dets lengsler, og den kaotiske verden som er vår.Etter utdannelse ved den berømte Maurice Béjarts ballettskole – Mudra, grunnlegger hun i 1986 sitt eget dansekompani. Hun er opphavskvinne til nesten førti verk som inkluderer bestillinger for: le Ballet de l'Opéra de Paris, Ballet de Nancy og Ballet de Marseille. Michèle Noiret var assosiert kunstner ved Théâtre National i Brussel fra 2006 til 2017, ved Théâtre Les Tanneurs fra 2000 til 2006, og er jevnlig støttet av Théâtre National de Chaillot i Paris. Hennes kompani er nå uavhengig og har base i Brussel. Hennes kompani er støttet av la Fédération Wallonie-Bruxelles, Service de la Danse. Michèle Noiret er medlem av l’Académie Royale de Belgique.

 

Foto: Sergine Laloux

Relaterte aktiviteter