L

HVA ØNSKER DU Å SE?

GHva ønsker du å se?

Har du ønsker for hva du vil se på Stormen? Ris eller ros? Send oss en melding!

Send melding
w

Stormen 5-årsjubileum

Stormen kulturkvartal feirer 5-årsjubileum med årets Stormen-profil Ola Kvernberg, Arktisk Filharmoni og Trondheim Voices – i samarbeid med Nordic Music Days. Tittel Start Slutt Arrangør Sted Tittel Stormen 5-årsjubileum Start fredag 15. nov 2019 19:00 Slutt 15. nov 2019 22:00 Arrangør Stormen Konserthus Sted Store Sal, Amfi Les mer

fredag 15. nov 2019 19:00 fredag 15. nov 2019 22:00 Store Sal, Amfi
Kjøp billetter
15.11.201919:00 Synne Marie Tømmerberg

Fakta

Dag 1 15. nov 2019 19:00 - 22:00RArrangør Stormen Konserthus Sted Store Sal, Amfi Kategori Konsert

Stemmen er i en særklasse som instrument, uløselig knyttet til kroppen. Alle har en stemme som kan deles og fortolkes blant alle som hører. En stemme kan behage eller ryste, i gjenkjennelse eller provokasjon. Helt nøytralt eller kjedelig blir det aldri. Stemmens musikk går rett i sjela.

Lyden av en stemme oppleves som noe som angår oss og berører oss på det personlige planet. Med det følger ofte en overdreven fokus på det private hos den som formidler. En tidsriktig hedersbetegnelse er ”dønn ærlig”. Mer når er vokalisten ærlig? Selv om mange vil være samstemte i en musikkopplevelse, blir din tolkning alltid unik, basert på din egen bagasje. Og selv om en sanger prøver å formidle en bestemt emosjon, selvopplevd eller ei, vil møte med publikum uansett alltid være en iscenesettelse. En vokalist eller stemmekunstner vet dette veldig godt, og kan også med vilje føre deg fullstendig bak lyset. Men blir musikken mindre ekte av den grunn?

Å bruke stemmen som redskap i musikk er en uhyre kompleks affære. Det å finne stemmen sin, bokstavelig talt, er av natur annerledes enn å øve på et konvensjonelt instrument. Dessuten, stemmeutøvere må forholde seg til sangerrollen på godt og vondt. Det ligger mye forventninger til det å være sanger. Noe av det jeg prøver å finne ut av med verket Ekkokammer er: Hvorfor er det, for noen, ikke nok å bare stå rett opp og ned synge pent eller flinkt? Hva ligger det av potensiale – musikalsk eller personlig – i å utfordre konvensjonene, eller deg selv?

Ekkokammer handler om hva det vil si å være sanger, og verket stiller spørsmål til det å fysisk ha en stemme og hva vi ønsker å uttrykke med den. Jeg vil belyse valgene og opplevelsene som former profesjonelle og høyst personlige stemmer, slike som i Trondheim Voices. Hele konsert-forestillinga er laget på grunnlag av sangernes egne erfaringer. Alle replikker er transkripsjoner fra intervjuer gjort med sangere i ensemblet, helt intakt og nøyaktig slik de sa det på tomannshånd. Men i den ferdige iscenesettelsen deles replikkene og opplevelsene av hele ensemblet, du får ikke vite hvem som opprinnelig har sagt hva. Det er heller ikke viktig å vite.

Konsept, regi, manus og komposisjon: Maja Solveig Kjelstrup Ratkje

Opplev det storslåtte verket "Mechanical Fair" av jazzfiolininst og komponist Ola Kvernberg! Denne kvelden stiller vi med utvidet versjon for Arktisk Filharmoni og Kvernbergs eget band Ikke gå glipp av en magisk kveld i The Mechanical Fair’s rike:  restorativt, lyrisk og balsam for sjelen.

Ola Kvernberg har uvanlig raskt gått gradene fra bråmodent talent til fullblods komponist og orkesterleder. Med Mechanical Fair gjorde han krav på fast plass på det norske jazzparnasset.

Mechanical Fair var Kvernbergs takk for prisen-konsert på Kongsberg i 2013, og i utgangspunktet skrevet for kvintett. Trondheimsolistene meldte seg på, og verket ekspanderte og ble et uvanlig velintegrert og lykkelig ekteskap mellom jazz og kammerorkester. I jazzsammenheng reduseres strykere noen ganger til et karnapp – en musikalsk velstandsvorte – på det musikalske byggverket, men ikke i dette tilfellet. Strykerne er ikke bare et eget rom, de er hele førsteetasjen.

Trondheim Voices

Trondheim Voices består av noen av Norges fineste improvisasjonsvokalister. Et nyskapende ensemble med solide bidrag i utviklingen av vokal- og improvisert musikk. Gruppen utvider det tradisjonelle konsertformatet og søker etter nye uttrykk i samspill mellom sangerne, publikum, omgivelsene og ny teknologi. Sangernes utvidede vokalteknikk, individualitet og klang bidrar med unike kvaliteter til gruppens kollektive tone. Fri improvisasjon spiller en viktig rolle i konserter, samt originale komposisjoner fra gruppens medlemmer og musikk skrevet for ensemblet.

Ola Kvernberg

Stormenprofil 2018 er Ola Kvernberg, en av landets mest aktuelle musikere. I løpet av 2019 skal han presentere tre musikalske prosjekt som til sammen viser hans enorme allsidighet som komponist og musiker.

Ola Kvernberg er født og oppvokst i Fræna utenfor Molde. Han begynte å spille klassisk fiolin allerede som seksåring, og vant tredjepris i en stor fiolinkonkurranse i Italia allerede som fjortenåring. To år senere oppdaget han jazz gjennom albumet «Two of a Kind» med Svend Asmussen og Stéphane Grappelli.

Kvernberg ble på kort tid sentral i den unge delen av jazzmiljøet i Molde, og fikk sitt nasjonale gjennombrudd som 17-åring med Hot Club de Norvége på Djangofestivalen i Oslo vinteren 2000. Det resulterte i et debutalbum med supergitaristen Jimmy Rosenberg og medvirkning på flere andre album med Hot Club de Norvège. Siden har han medvirket i et utall sammenhenger og opptrådt over store deler av verden, og dessuten fullført et fireårig studium ved Institutt for Musikk, Jazzlinja ved NTNU i Trondheim.

Kvernberg har utgitt en rekke album med egen musikk som spenner fra moderne jazz til bluegrass. Blant utgivelsene kan nevnes Ola Kvernberg (2001), Ola Kvernberg Trio – Cats Doug (2002, med gitaristen Doug Raney og bassisten Steinar Raknes), Folk (2009) og Northern Tapes (2013).

Kvernberg mottok Spellemannprisen i kategorien jazz for albumet Liarbird i 2011, en utgivelse basert på et bestillingsverk for Molde Jazzfestival i 2010. The Mechanical Fair, en innspilling gjort i samarbeid med Trondheimssolistene og basert på verket Mechanical Fair først fremført under Kongsberg Jazzfestival i 2013, ble nominert til Spellemannpris i 2014.

ARKTISK FILHARMONI

Et godt stykke nord for polarsirkelen finner du verdens yngste og nordligste profesjonelle orkesterinstitusjon - Arktisk Filharmoni (Arctic Philharmonic). Siden opprettelsen i 2009 har Arktisk Filharmoni blitt en av Nord-Norges største og mest aktive kulturinstitusjoner.

Hvert år setter orkesteret opp mellom 140-150 forestillinger- og konserter. Orkesterets musikere veksler mellom ulike ensembleformater på fast basis. Orkesteret spiller fast i sine to byer Bodø og Tromsø, men har hele Nord-Norge og nordområdene som hjemmebane.

Arktisk Filharmoni har en fleksibel struktur, noe som betyr at du i løpet av en sesong kan oppleve alt fra mindre kammergrupper via sinfonietta og kammerorkester til fullt symfoniorkester og operaproduksjoner. I tillegg opptrer musikerne i mindre sammensetninger, en duo, en kvintett, eller i samarbeid med andre musikkformer og andre musikere.

Arktisk Filharmoni har høy aktivitet på de nordnorske scenene, både i sine to hjembyer og på turnéer i landsdelen. I tillegg til å spille på hjemmebane gjør orkesteret internasjonale turnéer som gir verdifull erfaring og inspirasjon til orkesteret, samtidig som det gir en unik mulighet til å markedsføre det eksotiske ved den arktiske tilhørigheten. Tidligere har orkesteret turnért bl.a. i Kina og Russland, samt opptrådt på steder som Mariinsky Hall i St. Petersburg,  Beethovenfest i Beethovenhalle Bonn, i Grosses Festspielhaus Salzburg og i Musikverein i Wien.

Dirigent er Arktisk Filharmonis sinfonietta sin kunstneriske leder, amerikanske Tim Weiss.

Relaterte aktiviteter