En produsents dilemma - skal, skal ikke?

Produsent Elisabeth Berg (36) i Stormen konserthus forteller at hun gikk ut i mammapermisjon, bare dager før landet stengte ned i mars 2020. Nå er hun tilbake på jobb igjen til en ganske annerledes arbeidshverdag.

28.05.202114:00 Eline Christine Aunmo

- Som produsent må man ha evnen til å multitaske. Jobben min kan omhandle at et band selv tar kontakt, eller det kan være at jeg henvender meg til et management og sier at vi ønsker konsert. Så forhandler vi kontrakt, priser, reise, hotell – ja, om hvem som skal betale for festen, forteller Elisabeth.

 
Så kommer oppfølgingen. Bestilling av hotellrom, catering, teknisk utstyr, riktig møblering i salen, henting på flyplassen og vurderinger om folk skal sitte eller stå på konsert eller forestilling.
 
- Som produsent er jeg involvert i hele prosessen rundt et arrangement fra A til Å. I tillegg er det mange andre detaljer og samarbeid med andre avdelinger her på huset som vakthold, renhold, bardrift og backstage. I en normal situasjon kan jeg har 60 produksjoner samtidig, og jeg må være «ryddig» i hodet. Jeg tenker i mapper, mailbokser og lister, ler Elisabeth.
 
Hun forteller at det var rart å komme tilbake til et delvis stengt Stormen Konserthus 15. mars 2021 etter et år i mammabobla, og ikke minst har det vært krevende å nøste opp i arbeidsoppgaver med et stadig endrende koronareglement.
 
- Jeg bruker mye tid på å følge opp folk som for eksempel har kjøpt billetter til konserter i fjor høst, som ikke er avlyst, men utsatt. Jeg forstår at folk har kjøpt billett til noe de ønsket å se i oktober 2020, og er det like aktuelt nå i 2021? Livet forandrer seg. Særlig er det et dilemma å fortelle noen at konserten de skulle på er utsatt for tredje gang. Men det er ikke noe jeg rår over, og folk får alltid tilbud om refusjon, forteller produsenten.
 
Som produsent må Elisabeth berg (36) ha stålkontroll på det meste av detaljer, noe som er ganske krevende, særlig midt i en pandemi hvor regelverk stadig endrer seg. - Man må ha evnen til å multitaske, smiler hun. (Foto: Christine Karijord.)
Så er det artistene som har planlagt en turné med ti datoer i Nord-Norge, hvor Stormen er én av dem. Så blir hele turneen avlyst, og nye datoer må planlegges.
 
- Det er ingen enkel kabal, skal jeg si deg. Da er det mye fram og tilbake, et skikkelig puslespill. Og det er heller ikke lett med tanke på å prioritere. Skal vi booke store artister som kanskje kommer, eller skal vi tenke mer lokalt? Er det mulig å arrangere noe i det hele tatt når dagen kommer? Det er hele tiden vurderinger om hvem man skal ta inn opp mot situasjonen vi er i og hele tiden avveininger. Det er veldig krevende, forklarer Elisabeth.
 
Hun forteller at høsten i Stormen konserthus blir hektisk med mange arrangementer, og selv om framtiden ser lysere ut, er det fortsatt flere typer dilemmaer som kan dukke opp underveis. Som aktualitet. Er de man ønsker å booke i dag like aktuelle til neste år?
 

- Egentlig så koker hele arbeidsdagen min ned til «skal - skal ikke». Og det er jaggu ikke enkelt å vite hva man skal gjøre til enhver tid, men vi gjør så godt vi kan, smiler produsenten.