Solo og samhold

Lysmester Charles Ellingsen i Stormen konserthus var frilanser og kjørte sololøp i mange år. Så skulle livet ta en helt ny vending. - Det skjedde noe når jeg skulle bli pappa. Da fikk begrepet samhold et helt nytt perspektiv, sier 29-åringen.

05.03.202107:30 Eline Christine Aunmo

Charles smiler når han forteller om den kreative kraften som oppstår når han får jobbe med det han synes er aller mest spennende og givende. Prosesser og ideer som oppstår inni hodet, og som ikke slipper taket før muligheten for realisering dukker opp.

- Å følge drømmen min har nok vært et slags soloprosjekt. Lidenskapen for lysteknikk har vært min egen greie på mange måter. Det er sterke krefter som driver en når man finner noe man brenner for. Likevel kan det være slitsomt tidvis. Jeg begynte faktisk allerede i 12-årsalderen å fatte interesse for dette feltet, forteller Charles.

Som lystekniker har man en spisskompetanse på lyssetting. Jobben går ut på å utforme belysningen i eksempelvis teaterproduksjoner, filminnspillinger og konserter. Mange i dette yrket er selvstendige næringsdrivende som leies inn i prosjekter av kortere eller lengre varighet.

- Man bærer ganske tungt for å nå målene man setter seg som frilanser. Det har jeg fått kjenne på. Jeg var tidvis mye borte fra samboeren min og hadde mange reisedøgn. Selv om jeg egentlig aldri var helt alene i denne tiden, men stort sett samarbeidet tett med andre på forskjellige prosjekter, så er det noe med det å være solospiller som frilanser. Og det var da jeg skulle bli pappa at jeg kjente på behovet for større forutsigbarhet. Både i arbeidslivet og på hjemmebane, forteller lysmesteren.

Lysmester Charles Ellingsen (29) i Stormen konserthus jobber ofte solo med selve lydteknikken. Likevel er han avhengig av samhold og samarbeid med alle involverte i en produksjon for å finne fram til riktig lysuttrykk. (Foto: Christine Karijord)

Lærerikt å være selvstendig

Charles forteller at han fortsatt har med seg «solodelen» av seg selv inn konserthuset, selv etter han fikk seg fast jobb som lysmester. Og at årene med stor grad av selvstendighet har vært lærerike på mange plan.

- Hos meg kan det plutselig dukke opp en idé. Jeg får en sterk følelse av at «dette har jeg lyst til å få til». Først kan det gjerne bli et sammensurium av ideer, grubling og tankeprosesser som surrer rundt. Kreativiteten skrur seg faktisk ikke av før jeg ser muligheten for å få ideen ut i live. Kanskje blir man sånn av å ha jobbet solo over tid. Man får med seg en viss selvstendighet, og man lærer seg prosesser rundt det å igangsette, smiler han.

Så er det å få med seg de viktige folkene som må tenne på ideene, og ikke minst være del av det riktige miljøet som er åpen for å prøve noe nytt.

- Samarbeidet er alltid er en del av målet, selv om ideen dukker opp ut av det blå inni mitt eget hode. For å få ting gjort så må det være lagspill. Som når jeg sitter alene og planlegger lys, får ideer som skal ut av datamaskinen, ut på en scene, ut i den virkelige verden og til folk. Det krever samarbeid, dialog, forståelse og samhold med både regissører, lydteknikere og scenografer for at det skal bli bra og helhetlig, sier Charles.

Og selv om han ofte kan kjenne på følelsen av å jobbe alene, så er han alltid på søken etter å finne andre som kan bidra til å realisere ideer.

- Inne i Stormen konserthus finnes det mange kreative solospillere som utfyller hverandre. Det er derfor et prosjekt gjerne blir gjennomførbart og bra. Dette viser seg gjennom åpenheten for gode ideer, samarbeid og samhold på mange plan, sier Charles.

Eksempel på visuelle effekter innen lysteknikk. Lysmester Charles Ellingsen (29) bruker et datastyrt kontrollbord til å blant annet bestemme intensitet, farge og retning på lyset i forhold til det som foregår på scenen. Her fra «Gullshowet» i 2020. (Foto: Eline Aunmo)

Riktig veivalg

At veivalget til Charles ble fast jobb i Stormen konserthus, har han ikke angret på ett eneste sekund. Å bli pappa for første gang gjør noe med valgene man tar.

- Jeg kjente på et behov for større forutsigbarhet. Jeg gikk som sagt fra solo egentlig både på hjemmebane og i karrieren, til større samhold på begge arenaer. Og jeg anger ikke, sier Charles.

Nå gleder han seg til tiden etter korona. Til fulle konsertsaler, spennende prosjekter og gode samarbeid med kollegaer.

- Jeg tror folk vil bli enda mer opptatt av det estetiske i tiden etter korona. Jeg tror den totale opplevelsen, når man sitter i salen og tar inn kunst og kultur, vi bli enda sterkere enn før. Håpet er at folk får følelsen av det skreddersydde samspillet. Og gjør de det, da tror jeg opplevelsen fort blir større enn seg selv, sier Charles.

Som lystekniker må ofte Charles Ellingsen (29) løse komplekse oppgaver sammen med gode kollegaer. Likevel er det en fordel å være selvgående, estetisk og kreativ når kommende prosjekter skal planlegges. (Foto: Christine Karijord)

- Og drivkraften - hva er den?

- Jeg gjør det jeg gjør for å gi andre mennesker opplevelser og mening. Så er det mystikken, at man nesten ikke kan forstå hvordan alt har blitt til. Jeg er jo typen som får energi av andre mennesker, samarbeid og det som er meningsfylt, sier Charles og legger til: Så er det samholdet som skaper helheten. Det er essensielt for å realisere drømmene og ideene jeg har, ingen tvil om det.