Stormen samler seg under ny fargerik profilering

Etter seks år med samme profil og et samtidig taktskifte i Stormen konserthus, var det et stort behov for en fornyelse. - Nå blir det større samarbeid og mer fargerikt, sier direktør i Stormen konserthus Rasmus Adrian.

21.01.202115:12 Eline Christine Aunmo

 Han forteller at den gamle profilen hadde tre farger i tillegg til sort.

- Riktig Spor har gitt den gamle profilen en skikkelig make-over med et spekter av farger som skal forsterke budskap, kommunikasjon og tilhørighet. Nå skal vår kommunikasjon bli mer tydelig, det vil komme sterkere fram hvem av aktørene i Stormen som faktisk kommuniserer, om det er biblioteket, konserthuset eller samarbeidet Stormenkvartalet, sier Adrian.

Han forteller at det handler om å synliggjøre bredden av det som ligger i Stormen.

- Stormen inneholder så mange sjangre i sin helhet, og har ulike målgrupper. Nå har vi fått en visuell profil som vil synliggjøre denne bredden gjennom farger og tydelighet, sier Adrian.

 

Illustrasjon på nye profilfarger som Stormen konserthus, Stormen bibliotek og Stormenkvartalet nå skal ta i bruk. (Illustrasjon: Riktig Spor)


Fargepsykologi og følelser

Etter flere kreative prosesser kom det etterhvert fram at Stormen hadde et behov for flere strenger å spille på.

- Stormen er så mye og rommer så mange følelser. Alt fra å sitte stille å lese i ei bok i biblioteket med utsikt over havna til følelsesmessige store opplevelser i en konsertsal. Dermed kom ideen om en fargepalett som viser hele dette spekteret, hvor Stormens mangfoldighet gjenspeiles i sterke farger og kontraster, forteller daglig leder Brita Bjørnbakk i Riktig Spor.

Hun forteller om psykologien i farger, og at hver enkelt farge påvirker mennesker følelsesmessig på forskjellige måter.

  Det er forsket på mennesker og effekten av farger. Sitter man i et rødt rom, så øker gjerne pulsen, som eksempel. I tillegg vet vi at bruk av bestemte farger uttrykker stemninger, følelser og sinnstilstand. Dermed kan Stormen bruke farger som understøtter det de ønsker å kommunisere ut til publikum, og det er en svært spennende og spenstig endring som nå er gjort, sier Bjørnbakk.

Håp - fortvilelse. Når eksempelvis Stormen konserthus, Stormen bibliotek eller Stormenkvartalet kommer med visuelle budskap, vil det tydeliggjøres for publikum til høyre for selve Stormen-logoen hvem som står bak. Direktør Rasmus Adrian i Stormen konserthus, daglig leder Brita Bjørnbakk i Riktig Spor og leder Trud Berg for Stormen bibliotek gleder seg til farger kan tas i bruk gjennom en ny og tydeligere visuell kommunikasjon for Stormen. (Foto: Christine Karijord)

Større fleksibilitet

For leder Trud Berg i Stormen bibliotek ble de gamle fargene etterhvert litt statiske, og hun gleder seg nå til å kunne tenke litt annerledes i den visuelle kommunikasjonen fremover.

- Å leke med farger er fantastisk, og når alle nå har fått lik stedsanvisning knyttet til logoen - en for biblioteket, en for konserthuset og en for samarbeidet Stormenkvartalet, så gir det oss mye større tydelighet og fleksibilitet i kommunikasjonen, og vi kan tenke mer helhetlig, annerledes og ikke minst kreativt, sier Berg.

Både hun og Adrian er godt i gang med planlegging av både aktiviteter, festivaler og arrangement som kan gjøres i regi av samarbeidet Stormenkvartalet.

- Vi er i gang med en spennende samarbeidsprosess, og tydeligheten i hvem som kommuniserer hva blir viktigere nå enn noen gang. Jeg ser fram til å ta i bruk den nye profilen, og etterhvert fortelle om arrangementene vi nå planlegger, sier Berg.

Direktør Rasmus Adrian for Stormen konserthus kom til Bodø med blanke ark - nå settes det farger til og med seg på laget har han leder Trud Berg i Stormen bibliotek og Riktig Spor, her med daglig leder Brita Bjørnbakk. - Nå skal vi synliggjøre den fantastiske mangfoldigheten Stormen er, sier Adrian. (Foto: Christine Karijord)