Hun skal utvikle konserthusets kommersielle profil
Det er Ja-mennesket Kjerstin Larsen som har kapret den nye stillingen «Leder for salg og arrangement» på konserthuset. – Jeg har en ekstrem sommerfuglaktig følelse i magen. Her ser jeg nye muligheter til å lære og komme inn i et fantastisk spennende miljø, sier Larsen.
Kjerstin kommer med lang erfaring fra salg, marked og ledelse både fra serveringsbransjen, retail og fra sist arbeidssted i Re-innovasjon. Her har hun fått første smak på kunst og kulturbransjen noe som passer henne meget godt.
– Jeg er en skjult kunstnersjel og elsker selv å skrive og male. Kultur er artig, den rommer så mye og betyr så mye for folk.
Utviklingsrettet stilling
Stillingen har blitt kraftig omdefinert siden den var besatt sist. Årsaken er at konserthuset ønsker å utvikle det kommersielle området ytterligere og styrke samfunnskontakten.
– For oss er det viktig at vi hele tiden ser på hvordan vi kan utnytte dette fabelaktige huset og sørge for å være en møteplass også på den kommersielle siden. Vi trengte en utvikler i tillegg til en dyktig leder, så vi er meget fornøyde med å ha fått Kjerstin med på stormenlaget, sier direktør på Stormen Konserthus Rasmus Adrian.
Det er nemlig utvikleregenskapene som har vært med på å få Kjerstin til topps i ansettelsesrunden. Hun har allerede gjort seg mange tanker om potensialet til huset og retningen fremover.
– Jeg har mange vyer, men jeg gleder meg først og fremst til å bli kjent med teamet og lære mer om hvor vi skal, så skal jeg nok finne veien dit sammen med dem. Det er lagfølelsen og å jobbe i felleskap som er nøkkelen for å løfte dette oppdraget, fastslår hun. Den tidligere gründeren har troen på at magien skjer utenfor komfortsonen. At man må tørre å stå ustøtt. - Da får man med seg så mye mye mer, ifølge henne.
Felles verdier
Verdier er viktig for Kjerstin og hun understreker hun ønsker å være tro mot seg selv. Det at strategien og verdiene til konserthuset stemmer overens med hennes var avgjørende for at hun takket ja til stillingen.
– Jeg ble imponert over strategien og etter møte med resten av ledergruppen, så kjente jeg at dette kan jeg stå bak, jeg kjente meg stolt over å skulle bli en del av det, sier hun.
Det er spesielt samfunnsoppdraget og den økende åpenheten til konserthuset som stemmer overens med hennes tanker om hva et kulturhus skal være. At det skal være et samlingssted hvor alle kan føle tilhørighet.
– Jeg vil at dette skal bli en naturlig storstue for Bodø og omegn i enda høyere grad og at man fortsetter skiftet fra hvitsnipp til folkelig og stivt til avslappet. Her klaffet målsetningene våre fullstendig, sier Larsen.
Gnist i øynene
7. august tiltrer Larsen og hun ser frem til å gå i gang til tross for at hun gruer seg til å være «ny» igjen. Ubehaget er alltid der når man ikke har fått oversikt og har vært vant til alt rundt seg.
- Men man har godt av det. Og jeg kjenner at det har blitt tent noe i meg og jeg ser frem til å by på både «driven» og gnisten min. Min far sa alltid at du kan lære deg alt, men ikke å ha gnist i øynene, sier Kjerstin som blir leder for den største avdelingen på konserthuset.
Som ansvarlig for hele arrangementsavdelingen blir det mange fastansatte, ekstravakter og driftsoppgaver å forholde seg til. I tillegg til ansvar for salg og utvikling som ligger i stillingen.
Du blir leder for den største avdelingen på huset, hvilken type leder er du?
- Jeg er raus. Jeg tror ikke ledelse handler om å ha svaret, men om å stå i vinden for hverandre og dra i samme retning. Jeg har lært masse av mine egne ansatte. Og ikke minst om å sørge for at vi har det artig. Det er det viktigste, man skal ha det gøy på jobb, avslutter hun.