Samler Europa i Bodø med ett felles mål i sikte
Denne uken samles artister og kulturarrangører fra hele Europa med ett felles mål: Å skape gode kulturopplevelser for barn og unge.
Marked for Musikk og internasjonale YAMsession har flyttet inn på Stormen konserthus og skal sammen vise arrangører fra kulturhus, festivaler, biblioteker og Den Kulturelle Skolesekken en rekke konserter de kan booke til sine egne arrangementer landet over. Vi har tatt oss en prat med prosjektleder Mette Jordahl-Broback fra Nordland Fylkeskommune om arrangementet.
- Markedet for Musikk er Norges største visningsarena for konserter for barn og unge. Det har eksistert i mange år og har alltid vært arrangert i Larvik i Vestfold fylke. I år er vi også veldig stolte av å ha YAMsession med oss på laget. De er en slags internasjonal tvilling til Marked for Musikk som gjør at vi samler delegater fra hele Europa, ca. 200 stykker, og artister.
Marked for Musikk er et viktig møtested for bransjen, for alle som jobber med produksjoner for barn og unge. Som overordnet mål jobber de for at barn og unge skal få oppleve musikk av høy kvalitet på lik linje med voksne. Det handler om å gi alle lik tilgang til kunstopplevelser.
En fantastisk og fleksibel arena
Marianne Vigerust-Jensen, produsent fra Stormen konserthus, roser arbeidet til Mette Jordahl-Broback og Nordland Fylkeskommune.
- Det å få lov til å ha en samlet bransje på besøk på konserthuset under en så betydningsfull event for musikkbransjen for barn og unge, betyr enormt mye for oss. Stormen konserthus er et fleksibelt bygg med mange muligheter og kommer virkelig til sin rett på et slikt arrangement. Ikke bare får vi vist frem hva vi har å by på, men også satt Bodø på kartet som arrangementsby og arena.
Målgruppen er engasjert
Under arrangementet er målgruppen godt engasjert. Det er mange ulike oppgaver som skal fylles og de er engasjerte som konferansierer, scenearbeidere og skriver om opplevelsene sine. I tillegg til flere musikkantenner som blir guidet av skribent Ida Habberstad. En musikkantenne er et barn eller en ungdom som er i målgruppen for den aktuelle konserten eller forestillingen, som gir en umiddelbar tilbakemelding fra deres ståsted. Det er ca. 50 ungdommer i sving, både i kulissene og til stede i salen. I tillegg til et stort elevpublikum.
- Valnesfjord hoppet på og ønsker å være med som musikkantenner så der kommer det 10 stykker fra mellomtrinnet og så har vi elevpublikum som kommer fra Bodø kommune, og som er et samarbeid med Den Kulturelle Skolesekken i Bodø, og så har vi elever fra videregående skole og i tillegg så har vi fra barnehage. Barnehage, grunnskole og videregående har vi i salen. Bloggere og scenecrew kommer fra Alstad Ungdomsskole, forteller Jordahl-Broback.
En brobygger i bransjen
Når Bodø fikk status som Europeisk Kulturhovedstad i 2019, startet arbeidet med å se hvilke prosjekter Nordland Fylkeskommune kunne levere. Gleden var stor da Marked for Musikk og YAMsession takket ja til å låne ut prosjektene sine til byen.
- Det betyr at vi får et internasjonalt blikk på Bodø og motsatt, at vi får muligheten til å knytte kontakter på kryss og tvers av landegrensene og ikke minst så får vi en mulighet til å lære av hverandre og etablere en kompetanse i byen som vi ikke har hatt tidligere. Så er det også viktig for skolene tenker jeg, og befolkningen for øvrig, å satse på kvalitet i leddet mellom barn og unge og musikk.
Hele byen er i sving når et så stort arrangement gjester byen. Både de store etablerte; Konserthuset, biblioteket, Beddingen og Svømmehallen og ulike møtesteder på blant annet Dama Di og på de lokale restaurantene.
- Vi har faktisk også utescene utenfor konserthuset senere i dag i forbindelse med vår gratis minifestival for ungdom, barn og barnefamilier, EKKO/HÁDDIDUS, som er et spennende samarbeid med Bodø2024, Samfunnsløftet, Stormen-kvartalet og Nordland Fylkeskommune.
Endelig i gang
Det er hektiske dager for prosjektleder Mette, men hun er strålende fornøyd med at startskuddet endelig har gått og arrangementet er i full gang.
- Jeg er jo stolt og synes det er fantastisk artig! For det første har jeg har fått A- laget med meg fra både sør og nord, for dette er jo et samarbeid. Vi har blitt fulgt tett opp av Vestfold og Larvik, og holdt i hånden hele veien. Så har vi også fått lov til å leke på egenhånd. Dette er en fantastisk mulighet til å både lære og å få gjort kule prosjekter for barn og unge. Som prosjektleder så er det er fantastisk å få lov å legge til rette for at flere barn og unge skal få oppleve konserter av høy kvalitet og lage en møteplass hvor man knytter kontakter på kryss og tvers av landegrenser og kulturbransjen.
FAKTA
Marked for Musikk
Marked for Musikk er en årlig bransjefestival og møteplass for musikk rettet mot barn og unge. Formålet med Marked for Musikk er å presentere kvalitetsmusikk for barn og unge, samt å gi artister, arrangører, og andre i musikkbransjen muligheten til å knytte kontakter og samarbeide.
Festivalen inneholder konserter, showcases, seminarer, og nettverksmøter for arrangører, produsenter, og formidlere innen musikk for barn og unge, samt musikere og artister. Arrangementet har en viktig rolle i å løfte frem og styrke musikktilbudet for unge i Norge, samt inspirere til nye produksjoner og prosjekter. Marked for Musikk finner til vanlig sted i Larvik, men gjester i år Bodø som en del av kulturhovedstadsåret.
Samarbeidspartnere i 2024: Nordland Fylkeskommune, Vestfold fylkeskommune, Larvik kommune, Bodø kommune, Kulturtanken, Jeunesses Musicales International
YAMsession
YAMsession er et årlig internasjonalt arrangement for kreative fagfolk innen musikkutvikling for unge publikummere.
YAMsession er en del av Young Audiences Music (YAM), et internasjonalt program dedikert til å gi musikkopplevelser av høy kvalitet for barn og ungdom gjennom internasjonal utveksling og samarbeid verden rundt. YAMsession er i forskjellige land fra år til år.
Hvert år har de også en stor prisutdeling, YAMawards, hvor de beste musikkproduksjonene for barn og unge kåres.