Slik vil konserthuset sikre fremtiden
Nå skal konserthuset tjene mer for å bevare tilbudet til byen. - Gjennom målrettet forretningsutvikling ønsker vi å sørge for å utvikle fremtidens kulturtilbud i Bodø, sier direktør Rasmus Adrian.
For Stormen handler tiltakene de ønsker å iverksette om folk og kulturopplevelser, og om å gjøre Bodø til et bedre sted å bo. Det å skape langsiktighet i økonomien er en forutsetning for å ha et godt kulturtilbud for alle i byen, mener direktøren.
- Stormen har kommet langt i arbeidet med å skape bredde, kvalitet og et flott omfang i tilbudet av kulturopplevelser. Nå har vi fokus på å opprettholde tilbudet for alle i befolkningen i Bodø, gjennom å styrke de økonomiske forutsetningene for virksomheten. Vi ønsker å være proaktive, sier Adrian, og løfter på sløret for noen av de planene og forslagene han og de ansatte i Stormen nå jobber med.
Utvikle en møte- og konferansemodell
For å styrke økonomien ønsker konserthuset å utvikle seg på flere områder. Vi ønsker å bruke både kapasiteten og drivkraften som finnes på innsiden til å øke aktivitetsnivået på store konferanser. Dette vil kunne løfte kurs og konferansevirksomheten i byen til et enda høyere nivå, samt gi ringvirkninger for næringslivet generelt.
- Her på huset er vi veldig gode på konferanser og eventer allerede og vi ser at markedet er i vekst. Den største utfordringen for oss med tanke på å utvikle et konsept i denne retningen, er lokaler. I dag må vi ofte takke nei til forespørsler. Dette ønsker vi å finne nye løsninger på, sier Adrian.
Ved å kunne være med på å styrke markedet på de aller største konferansene vil konserthuset også benytte seg av andre leverandører i bransjen og slik frembringe merverdi for flere i byen.
- Målet er å være med på å utvikle et marked på de aller største konferansene. Og her ønsker vi å samarbeide mer med lokale aktører og tror at dette vil gagne hele regionen. Målet er å bidra til å senke barrierene for at arrangører utenfra skal tenke Bodø som neste års konferansested gjennom å skreddersy konferansepakker, sier Adrian.
Skape en ny opplevelseskalender og nytt billettsystem
Som del av forretningsutviklingen ønsker også Stormen å etablere et nytt billettsystem og aktivitetskalender for kultur, fritid og turisme i Bodø og regionen.
- Vi er i gang med et prosjekt hvor vi lager et billettsystem som kultur- og opplevelsesaktører kan få glede av til en fornuftig pris, som knyttes sammen med en arrangementskalender.
Kalenderen skal inneholde alt som foregår i Bodø.
- Alt på ett sted, på vegne av byen. Og med en slik kalender vil vi tiltrekke oss folk, og kanskje vil flere benytte seg av kulturtilbud fordi det blir lettere å finne fram, sier direktøren.
Utendørsaktiviteter og tettere kontakt med næringslivet
I tillegg til et AS, konferanse-satsning og billettsystem med kulturkalender, ønsker Stormen og arrangere mer utendørs i området Adrian omtaler som Stormenkvartalet.
- Vi har et fantastisk havneområde, og på sikt – i en kommersiell sammenheng, så ser vi for oss å kunne arrangere utendørskonserter som del av Stormenkvartalet, sier Adrian, som tror dette kan medvirke til å styrke byens sentrum som kulturell møteplass.
Direktøren ønsker også et mye tettere samarbeid med næringslivet, og mener dette er et viktig element i den nye retningen for konserthuset.
- Vi ønsker å skape samarbeid som virkelig har verdi for næringslivet. For eksempel ser vi for oss at næringer invitere kundekretser inn til Stormen. Vi ønsker å skape verdibaserte partnerskap fremfor tradisjonelle sponsorater.
Etablere AS
For å kunne realisere alle disse forslagene mener direktøren det er et viktig grep å skille mellom samfunnsoppdrag og kommersiell drift.
- Vi ser nå en fordel av arbeidet mot en etablering av et nytt AS under Stormen KF. Og dette selskapet ønsker vi skal romme den kommersielle aktiviteten på huset og utenfor, og tydeliggjøre dette fra vårt samfunnsoppdrag og våre kjerneoppgaver, sier Adrian.
Han mener dette også vil bidra til å tydeliggjøre hva Stormen konserthus bruker offentlige penger på.
- I dag er alt i ett regnskap, både den kommersielle delen hos oss, og i tillegg vårt samfunnsoppdrag. I dag er det vanskelig å skille mellom disse, og dermed vil et AS skape en større tydelighet, og i tillegg mer fokus på denne typen aktiviteter på huset, sier konserthus-direktøren.
Stor motivasjon på huset
Adrian forteller om et helt hus i femtegir, om pågangsmot og spisskompetanse, der dagens strategi om å gjøre Bodø til en bedre plass å bo har blitt en sterk drivkraft blant de ansatte i Stormen konserthus.
- Vi tror at denne nye retningen for Stormen er et godt utgangspunkt for positive forandringer og større muligheter for byen. Og at vi som kulturhus med dette blir en viktig ressurs i Bodø kommunes arbeid med å fortsatt skape gode tilbud til byens borgere, sier kulturhusdirektøren.
Han mener Stormen må tørre å ta et større medansvar for utforming og oppfølging av handlingsplanene for kultur i årene som kommer, og dermed ta et betimelig ansvar for å videreføre kulturåret Bodø2024 inn i fremtiden.
- Kanskje har vi forholdt oss litt for reaktivt til bestillinger fra vår eier, kommunestyret. Mens vi nå ønsker å finne løsninger selv. Og da må vi være modige og gjøre ting som kan skape litt motstand. Vi må være proaktive, endre tankesettet, ta større eierskap til vårt formål som byens konserthus, være i forkant og dermed ta ansvar selv, heller enn å sende problemene videre. Og det har vi stor mulighet til med dette fantastiske bygget, våre engasjerte og flinke ansatte, i kombinasjon med en stor fremtidstro, sier Adrian.