Arktisk Filharmoni. Den mirakuløse mandarin. Makabre og utrolige historier
Berit Norbakken er tilbake med sinfoniettaen med musikk som krever virtuos og nærmest akrobatisk vokalteknikk. Historiene vi får oppleve er av utrolig, surrealistisk og makaber karakter.
Kveldens tittelverk sjokkerte i sin samtid med sin surrealistiske, voldelige og seksualiserte handling. Orkestersuiten du her får høre har nemlig sitt utspring i en pantomimeballett hvor tre storbygangstere lokker til seg ransofre ved å la en ung kvinne forføre menn og lokke dem inn i et rom. De to første ofrene har ingen penger og blir kastet ut igjen, men det tredje offeret er en rik kineser - vel verdt å rane. Men kineseren lar seg ikke overmanne. Han er besatt av den unge jenta, og begynner å jakte henne. I et heseblesende handlingsforløp, med seksualitet og vold, klarer gangsterne til slutt å drepe ham.
Surrealistisk er også György Ligetis Mysteries of the Macabre. Verket består av tre arier hentet fra den absurde operaen The Grand Macabre fra 1978. Ariene tilhører rollefiguren Gepopo, som er sjef for det hemmelige politiet. Dette er åtte minutter med villskap - et lekent og morsomt blikk inn i en opera ulikt alt annet.
Politisjefen gestaltes av sopran Berit Norbakken. – Jeg gleder meg veldig til å gjøre denne rollen, som jeg har vært så heldig å få synge en gang tidligere, sier Norbakken. Hun forteller at den spektakulære rollen setter solosangeren på store tekniske prøvelser, samtidig som den er både leken og komisk. – Det er nærmest som en treningsøkt for en sanger, ler Norbakken og avslutter med en oppfordring til publikum: Jeg håper folk gir seg hen til det absurde i denne konserten. Gjør man det, kan man få en konsertopplevelse som er både spirituell og underholdende.
Før pause får vi også høre Norbakken som solist, da i svenske Tebogo Monnakgotals Bambu i björkars språk. Verket sørget for komponistens gjennombrudd allerede mens hun studerte på Kungliga Musikhögskolan, da det ble plukket ut til European Broadcasting Unions prestisjetunge komponistkonkurranse.
Konserten åpner med Contradizione av Grażyna Bacewicz. Som tittelen antyder er det et verk som spiller på kontraster og motsetninger, noe som høres i både valg av instrumenter, musikalske elementer og selve strukturen i stykket. Motsetninger kan gjerne tiltrekke hverandre, og målet med stykket var at alle disse motsetningene skulle smelte sammen til en helhet som gir en frisk kunstnerisk opplevelse.
Program:
Grażyna Bacewicz – Contradizione
Tebogo Monnakgotla – Bambu i björkars språk
- pause-
György Ligety – Mysteries of the Macabre
Béla Bartók - Den mirakuløse mandarin
Medvirkende:
Dirigent: Ewa Strusińska
Solist: Berit Norbakken, sopran
Sinfonietta
Spilledatoer:
Torsdag 13. mars kl. 19.00
Fredag 14. mars kl. 19.00
Stormen Konserthus, Lille Sal