Program

 
Filtrerer etter: «Klassisk»
Arktisk Filharmonis kammerserie
nov.
21.

Arktisk Filharmonis kammerserie

Arktisk Filharmonis kammerserie

Nærmere musikken og musikerne

På kammerkonsert møter du små grupper av våre musikere i lille sal, slik at du kommer ekstra nært utøverne når de formidler musikk som betyr ekstra mye for dem.

Den polske avantgardisten Krzysztof Penderecki er blant de komponistene i det 20. århundre som har nådd ut til et virkelig bredt publikum. Hans musikk ble tidlig oppdaget av filmskapere, og gjort kjent gjennom filmklassikere som Eksorsisten og Ondskapens hotell. Her får vi høre hans Sextet fra 2000. Som tittelen sier er stykket skrevet for en kombinasjon av seks instrumenter, klarinett, horn, fiolin, bratsj, cello og piano.

I tillegg vil våre to slagverkere slå seg løs med stykket Rrrrrrr av argentinske Mauricio Kagel. Det visuelle ved musikk for slagverkinstrumenter forsterkes av Kagels blanding av musikkteater og tradisjonelle konsertstykker. Det gir et spennende uttrykk som, i tillegg til det musikalske, er ispedd doser av både humor og undring.

Medvirkende:

Musikere fra Arktisk Filharmoni

Kveldens programleder: Jacob Beranek Hvattum, fra podcasten "MusikkNerdPodden"


Vis arrangement →
Stormen Klassisk // Katarina Barruk & Norrlandsoperaens Symfoniorkester
nov.
24.

Stormen Klassisk // Katarina Barruk & Norrlandsoperaens Symfoniorkester

Norrlands symfoniorkester

Stormen Klassisk // Samisk og Symfonisk - Katarina Barruk møter Norrlandsoperans Symfoniorkester.

Søndag 24. november 2024 kl. 19:00 inviterer Stormen Konserthus til en unik musikalsk opplevelse når den prisbelønte samiske artisten Katarina Barruk slår seg sammen med Norrlandsoperans Symfoniorkester fra Sverige. Under ledelse av sjefsdirigent Eduardo Strausser presenteres et program der Barruks særegne vokal- og komposisjonstalent møtes med de storslåtte tonene fra symfoniorkesteret.

Katarina Barruk

Eduardo Strausser

Katarina Barruk er kjent som en av Sápmies mest talentfulle liveartister. Hun vokste opp i Lusspie (Storuman) og Gajhrege (Gardfjäll), og hennes unike, distinkte stemme og trygge scenetilstedeværelse skaper et rom fylt av sårbarhet og styrke. Hun leverer en kraftfull, men jordnær blanding av popmusikk, tradisjonell joik og improvisasjonselementer. I løpet av det siste tiåret har Barruk turnert rundt i Europa og opparbeidet et dedikert publikum med sin klare, umiskjennelige stemme og sine gripende konserter.

Eduardo Strausser er sjefsdirigent for Norrlandsoperans Symfoniorkester og har etablert seg som en dyktig dirigent på verdensscenen. I 2023/24-sesongen leder han orkestre som Kansas City Symphony, City of Birmingham Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker og Royal Northern Sinfonia. Han har også sterke relasjoner til orkestre i Australia og New Zealand, inkludert Sydney og Queensland symfoniorkestre. Strausser var tidligere fast dirigent ved Teatro São Paulo.

Norrlandsoperans Symfoniorkester hører hjemme i Norrlandsoperan i Umeå, Sverige, og består av 47 musikere i verdensklasse. Orkesteret fremfører dyktig både nyskrevet og klassisk symfonisk musikk og får årlig besøk av solister og dirigenter fra hele verden. Mange av musikerne opptrer også i kammermusikksammenhenger og ved barn- og familieforestillinger, og symfoniorkesteret spiller alltid musikken ved operaforestillinger.

Program:

Franz Schubert: Symfoni nr 8 “Den ofullbordade”

I. Allegro moderato

Katarina Barruk: Jimmatje

Katarina Barruk: Maadter-aahka from Sådna jahttá


Johannes Brahms: Tragisk ouvertyr

PAUSE

Franz Schubert: Symfoni nr 8 “Den ofullbordade” II. Andante con moto

Katarina Barruk: Dállie

Katarina Barruk: Ij gåssieke

Antonín Dvořák: Slaviska danser

Nr 1: Molto vivace

Nr 2: Allegretto grazioso

Katarina Barruk: Miärranlanda

Konserten gjennomføres med støtte fra EU-prosjektet Arctic Music Circle og Musikk i Norr.

Gå ikke glipp av denne sjeldne muligheten til å høre Norrlandsoperans Symfoniorkester i Stormen Konserthus, som vanligvis er hjemsted for Arktisk Filharmoni. Dette blir en spennende konsert som knytter sammen det beste av nåtidens samisk musikk og symfoniske tradisjoner.

Les mer om Barruk og Norrlandsoperaen Symfoniorkester her

  • Katarina Barruk er kjent som en av Sápmis mest talentfulle liveartister. Hun er oppvokst i Lusspie (Storuman) og Gajhrege (Gardfjäll). Barruks unike og særegne stemme, kombinert med en urokkelig tilstedeværelse på scenen, skaper et rom fylt av både sårbarhet og styrke, som er helt ulikt noe annet. Hun leverer en kraftfull, men jordnær blanding av popmusikk, tradisjonell joik og improvisasjonselementer.

    Den sterke og uforglemmelig klare stemmen hennes har bygget et trofast publikum gjennom årene. Det siste tiåret har Barruk turnert rundt i Europa med høyt verdsatte konserter. I 2023 ble hun hyllet som "Øyas største åpenbaring" av The Line of Best Fit.

    Barruk synger på ett av sine morsmål, umesamisk. Språket står på UNESCOs rødliste over kritisk truede språk, men mange umesamer tar nå språket tilbake.

    Kilde: https://www.katarinabarruk.com/

  • Norrlandsoperans symfoniorkester, med 47 yrkesmusikere i verdensklasse, fremfører både nyskrevet og klassisk symfonisk musikk og gjestes hvert år av solister og dirigenter fra hele verden. Mange av musikerne opptrer også i andre musikalske sammenhenger, blant annet på våre barne- og familieforestillinger – og det er selvfølgelig alltid vår symfoniorkester som spiller musikken under våre operaforestillinger.

    Dristig sjefsdirigent
    Den brasilianske dirigenten Eduardo Strausser er ny sjefsdirigent for Norrlandsoperans symfoniorkester fra sesongen 2024/2025. Han tar over som programansvarlig fra sesongen 2025/2026. Strausser er en internasjonalt ettertraktet dirigent som kommer til Umeå og Norrlandsoperan med bred erfaring fra arbeid med orkestre over hele verden.

    Straussers oppdrag strekker seg i utgangspunktet fram til og med sesongen 2026/2027. I tillegg til å være en tilbakevendende dirigent ved både konserter og opera, vil Strausser ha ansvar for å utvikle orkesteret – både som helhet og i enkeltstående deler. Som programansvarlig vil han fortsette å utvikle Norrlandsoperans kunstneriske profil, der musikk av kvinnelige komponister og musikk fra 1900- og 2000-tallet fortsatt vil spille en viktig rolle.

    Gjestedirigent Ville Matvejeff
    Dirigent Ville Matvejeff er førstegjestedirigent og programansvarlig for Norrlandsoperans symfoniorkester for sesongene 2022/2023 og 2023/2024. Han er også programansvarlig for sesongen 2024/2025. Matvejeff er en dynamisk dirigent med rik internasjonal erfaring og tidligere engasjementer med Norrlandsoperans orkester. Med operaen Kärlek och politik høsten 2020 og flere konserter våren etter, har han allerede vist sin evne til å bringe en unik følsomhet og forståelse til musikken.

    Hans oppdrag fokuserer på å introdusere "det nye" i vår repertoar, med særlig vekt på musikk fra 1900-tallet og samtiden. Dette innebærer økt oppmerksomhet på internasjonale nykommere blant komponister, utvidede samarbeid, bestillingsverk og et dedikert arbeid for å løfte frem kvinnelige komponister.

    Historie
    Det som i dag er Norrlandsoperans symfoniorkester, startet som en militær blåseorkester, grunnlagt allerede i 1841. Strykeseksjonen ble etablert i 1976, noen år etter opprettelsen av Norrlandsoperan. Symfoniorkesteret fikk sin nåværende form og formelle status i 1991, og i løpet av de siste årene har orkesteret gjennomgått en betydelig utvikling. Norrlandsoperans symfoniorkester har flere ganger blitt anerkjent og belønnet med prestisjetunge priser, som Grammis. Orkesteret ble også nominert til en Grammy Award for innspillingen av albumet Urban Concertos, med musikk av den amerikanske komponisten David Chesky.

    Kilde: https://norrlandsoperan.se/norrlandsoperans-symfoniorkester/

Flere klassiske konserter på Stormen konserthus:

Vis arrangement →
Relæxt: Adventstoner
des.
5.

Relæxt: Adventstoner

Relæxt: Adventstoner
Av Soetkin Baptist & Arktisk Filharmoni

Som et avbrekk i den travle førjulstida gir Arktisk Filharmoni og Soetkin Baptist deg en konsert til ettertanke og refleksjon.

Den belgiske sangeren Soetkin Baptist har de siste årene blitt et kjent og kjært navn i Bodøs musikkliv – som sanger i en rekke ulike sjangere, som tolker av andres låter og komponist av egen musikk. På denne konserten kan du oppleve henne sammen med Arktisk Filharmonis sinfonietta, med musikk som setter stemningen i god tid før jul.

Bundet sammen med barokktoner fra orkestret får vi høre Soetkin gjøre stemningsfulle sanger med stor spennvidde – fra tidlig barokk til Judy Collins Send in the Clowns. I tillegg byr vi på noen klassikere som hører julen i nord til.

Medvirkende:

Solist: Soetkin Baptist

Arktisk Filharmonis sinfonietta


Vis arrangement →
Nøtteknekkeren
des.
12.

Nøtteknekkeren

Førjulsballett med julemagi

Velkommen til en eventyrlig førjulsballett fylt med vakker musikk og dans, en stor klype kjærlighet og en liten dose magi.

Også i år kan du oppleve den tradisjonsrike juleballetten Nøtteknekkeren i Bodø, en oppsetning som er et tett samarbeid mellom Pias Ballettstudio og oss i Arktisk Filharmoni.

Den populære balletten handler om Clara, og alle eventyrene hun opplever sammen med Nøtteknekkeren.

Det er jul, og hjemme hos Clara kommer det mange gjester i juleselskap. Den mystiske Herr Drosselmeyer er blant gjestene og han har laget merkelige og magiske gaver til alle barna. Clara får en tredukke i gave. Den ser ut som en soldat og kan knekke nøtter med tennene.

Etter hvert forlater alle gjestene og familien går til sengs. Om natten tas vi med inn i Claras drømmeverden. Det er en vidunderlig julefantasi hvor nøtteknekkerdukken har blitt levende og tar henne med på spennende eventyr, hvor hun blant annet møter de magiske lekene fra kvelden før.

Sammen slåss de mot selveste rottedronningen og de reiser med snøfeen til sukkertøyfeens land.

Vi garanterer flotte danse- og musikkopplevelser og en solid porsjon julestemning!

Medvirkende:

Koreografi: Pia Maria Føinum Øien

Dirigent: Per Kristian Skalstad

Pias Ballettstudio

Arktisk Filharmoni


Vis arrangement →
FÅ BILLETTER: Nøtteknekkeren
des.
13.

FÅ BILLETTER: Nøtteknekkeren

Førjulsballett med julemagi

Velkommen til en eventyrlig førjulsballett fylt med vakker musikk og dans, en stor klype kjærlighet og en liten dose magi.

Også i år kan du oppleve den tradisjonsrike juleballetten Nøtteknekkeren i Bodø, en oppsetning som er et tett samarbeid mellom Pias Ballettstudio og oss i Arktisk Filharmoni.

Den populære balletten handler om Clara, og alle eventyrene hun opplever sammen med Nøtteknekkeren.

Det er jul, og hjemme hos Clara kommer det mange gjester i juleselskap. Den mystiske Herr Drosselmeyer er blant gjestene og han har laget merkelige og magiske gaver til alle barna. Clara får en tredukke i gave. Den ser ut som en soldat og kan knekke nøtter med tennene.

Etter hvert forlater alle gjestene og familien går til sengs. Om natten tas vi med inn i Claras drømmeverden. Det er en vidunderlig julefantasi hvor nøtteknekkerdukken har blitt levende og tar henne med på spennende eventyr, hvor hun blant annet møter de magiske lekene fra kvelden før.

Sammen slåss de mot selveste rottedronningen og de reiser med snøfeen til sukkertøyfeens land.

Vi garanterer flotte danse- og musikkopplevelser og en solid porsjon julestemning!

Medvirkende:

Koreografi: Pia Maria Føinum Øien

Dirigent: Per Kristian Skalstad

Pias Ballettstudio

Arktisk Filharmoni


Vis arrangement →
Jul med Queen`s Six
des.
15.

Jul med Queen`s Six

The Queen's Six inviterer deg til å bli med på et musikalsk juleeventyr.

Direkte fra Windsor Castle i England kommer den britiske kongefamiliens egne sangere til Bodø for å spre julestemning! Med seg har de et bredt program som strekker seg fra klokkerene versjoner av tradisjonelle engelske "christmas carols" til spenstige a cappella versjoner av kjente moderne julesanger.

The Queen’s Six ble etablert i 2008, som en del av 450års markeringen av Elizabeth den førstes tiltredelse som Dronning. De er også tilknyttet the Lay Clerks of St. George’s Chapel, som har sitt hjem i Windsor Castle, og synger for den britiske kongefamilien på både offentlige og private arrangementer i forskjellige konstellasjoner.

Nå, med stjernene Lissie, Tom, Nick, Dom, Andrew og Simon i spissen, ønsker gruppen å invitere deg til en uforglemmelig julekonsertopplevelse. Utforsk deres omfattende repertoar som spenner fra tidløse julesanger til moderne julehits, alt levert med en unik vri som bare de kan tilby.

Vokalensemblet besøkte Stormen Konserthus for første gang i julen 2022 og spredte autentisk engelsk julestemning hos Bodøpublikummet til den store julestjerne. Konserten var den første gang ensemblet opptrådte i Skandinavia og sangerne blev så rørt over den flotte mottagelse de fikk i Stormen, at de med det samme lovet å komme tilbake og synge julen inn på et senere tidspunkt. Det skjer nå den 15. desember.

Gruppen har de siste årene gjort seg bemerket med konserter over hele verden. Med et variert repertoar tar de for seg alt fra kirkelig tidligmusikk og frekke madrigaler, til groovy tolkninger av låter fra Jazz og Pop-verden.

Konsertprogram:

Once in Royal David’s city

Hodie Christus natus est

King Jesus hath a garden

Out of your sleep

The Lamb

The Masochism Tango

The Vatican Rag

Silent night

Jingle Bells

Pause

The Christmas Song

Have yourself a merry little Christmas

A star is born

Viva la vida

Video killed the radio star

We built this city on rock and roll

Winter Wonderland

All I want for Christmas is you

Frosty the Snowman

Kom og opplev The Queen`s Six sin julekonsert!

Alto: Elisabeth Paul, Tom Lilburn

Tenor: Nicholas Madden, Dominic Bland

Baritone/Bass: Andrew Thompson, Simon Whiteley


Vis arrangement →
Stormen Klassisk // Leif Ove Andsnes
jan.
8.

Stormen Klassisk // Leif Ove Andsnes

Foto: Helge Hansen

Norges største internasjonale klassiskstjerne er tilbake på Stormen 8.januar

Foto: Helge Hansen

The New York Times omtaler Leif Ove Andsnes som "en pianist av majestetisk eleganse, kraft og innsikt", og Wall Street Journal kaller ham "en av de mest talentfulle musikerne i sin generasjon. Med sin fremragende teknikk og innsiktsfulle tolkninger har den norske pianisten vunnet anerkjennelse verden over, og spilt konserter i verdens ledende konsertsaler sammen med de fremste orkestrene, samtidig som han har bygget opp en anerkjent og omfattende diskografi. Som ivrig kammermusiker er han grunnlegger og kunstnerisk leder av Rosendal Chamber Music Festival, var medkunstnerisk leder av Risør Festival of Chamber Music i nesten to tiår, og var musikalsk leder for Ojai Music Festival i California i 2012. Han ble innlemmet i Gramophone Hall of Fame i juli 2013 og har mottatt æresdoktorgrader fra Juilliard School i New York og Universitetene i Bergen og Oslo i Norge. Han har vært nominert til flere Grammy og mange internasjonale priser.

Andsnes diskografi omfatter mer enn 50 titler, mange av dem bestselgere. Med et repertoar som strekker seg fra barokken til i dag, har hans opptak blitt anerkjent med elleve Grammy-nominasjoner, syv Gramophone Awards og mange andre internasjonale priser. Hans innspillinger av Griegs klaverkonsert med Berlin Philharmonic og Mozarts klaverkonserter nr. 9 og 18 ble begge kåret til "Årets beste CD" av New York Times. Hans to store prosjekter med Mahler Chamber Orchestra, seriene A Beethoven Journey og Mozart Momentum 1785/86 på Sony Classical, ble hedret med flere Gramophone Awards, Belgiens Prix Caecilia og BBC Musics "Innspilling av året.

Konsertprogram:

Edvard Grieg: Piano Sonata, Op. 7 [18’]

Geirr Tveitt: Piano Sonata No. 29 ''Sonata Etere'', Op. 129   [34']

-intermission-

Frédéric Chopin: 24 Preludes, Op. 28

 

Les mer om Andsnes her:

  • New York Times beskriver Leif Ove Andsnes som "en pianist med majestetisk eleganse, kraft og innsikt", mens Wall Street Journal kaller ham "en av sin generasjons mest begavede musikere." Med sin imponerende teknikk og dyptgripende tolkninger har den anerkjente norske pianisten oppnådd verdensomspennende anerkjennelse, både gjennom solokonserter og opptredener med de fremste orkestrene i verdens ledende konsertsaler. Han har også bygget opp en omfattende og høyt verdsatt diskografi. Som en ivrig kammermusiker er Andsnes grunnlegger og kunstnerisk leder av Rosendal Kammermusikkfestival, og var i nesten to tiår medkunstnerisk leder for Risør Kammermusikkfest. I 2012 var han også musikalsk leder for Ojai Music Festival i California. Andsnes ble innlemmet i Gramophone Hall of Fame i juli 2013 og har mottatt æresdoktorater fra Norges Universitet i Bergen, Universitetet i Oslo og Juilliard School i New York.

    To klaverkonserter vil stå sentralt i Andsnes' sesong 2024–25. Etter nylige framføringer av Beethovens "Keiserkonsert" med blant annet New York Philharmonic og London Symphony Orchestra, vil han gjenta verket med Washingtons National Symphony Orchestra, Leipzig Gewandhaus Orchestra, Roma's Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, og på turné med Oslo-Filharmonien. På samme måte, etter nylige framføringer av Rachmaninovs tredje klaverkonsert med orkestre som Philadelphia Orchestra, Pittsburgh Symphony og Orchestre de Paris, vil han fremføre verket på påskefestivalen i Baden-Baden med Berlinerfilharmonien, på en nordeuropeisk turné med Italias Grandhôtel Orchestra Toblach, og med Rotterdam Philharmonic, Stuttgart Radio Symphony og London Philharmonic Orchestra. For å avslutte sesongen vil han opptre med Tsjekkisk Filharmoni i Griegs klaverkonsert, med Barcelona Symphony i et program som kombinerer Haydn og Franck, og med NDR Elbphilharmonie Orchester i Debussys Fantaisie på Hamburg International Festival. Med et soloprogram som kombinerer Chopins 24 preludier med sonater av Grieg og Geirr Tveitt, legger han ut på en omfattende transatlantisk resitalturné, inkludert konserter på New Yorks Carnegie Hall og Londons Wigmore Hall. Sistnevnte konsert er en del av en sesonglang residens ved Wigmore Hall, hvor han også returnerer for kammermusikalske samarbeid med pianisten Bertrand Chamayou og Mahler Chamber Orchestra (MCO), som avslutning på deres Europaturné.

    Som MCOs første kunstneriske partner har Andsnes allerede ledet ensemblet i to store, flerårige prosjekter. I Mozart Momentum 1785/86 utforsket de en av de mest kreative og betydningsfulle periodene i Mozarts karriere, med fremføringer av klaverkonsertene nr. 20–24 på London’s BBC Proms og andre viktige europeiske scener, samt innspillinger for Sony Classical. Prosjektets første album, MM/1785, ble nominert til en International Classical Music Award i 2022 og mottok Frankrikes prestisjetunge Diapason d’or de l’année for beste konsertalbum i 2021. Det andre albumet, MM/1786, ble kåret til et av de "beste klassiske albumene i 2022" av Gramophone, og hele serien vant magasinets "Special Achievement" Award samme år. Dette fulgte suksessen til The Beethoven Journey. Dette episk fokuserte fire-sesongs prosjektet på Beethovens musikk for klaver og orkester tok Andsnes til 108 byer i 27 land for mer enn 230 liveopptredener. Han ledet MCO gjennom komplette Beethoven-konsertsykluser i høyprofilerte residensopphold i byer som Bonn, Hamburg, Luzern, Wien, Paris, New York, Shanghai, Tokyo, Bodø og London, og samarbeidet med ledende internasjonale ensembler som Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony, London Philharmonic og Munich Philharmonic. Prosjektet ble dokumentert i filmen Concerto – A Beethoven Journey (2016), og Andsnes’ samarbeid med MCO ble foreviget i den populære tre-albumserien The Beethoven Journey fra Sony Classical. Det første volumet ble kåret til iTunes’ beste instrumentalalbum i 2012 og tildelt Belgias Prix Caecilia, det andre mottok BBC Music’s ettertraktede “Årets innspilling” i 2015, og hele serien ble valgt som en av de beste utgivelsene i 2014 av New York Times.

    Andsnes’ diskografi omfatter mer enn 50 titler – solo, kammermusikk og klaverkonserter – mange av dem bestselgere, og dekker et repertoar fra barokken til moderne tid. Han har blitt nominert til elleve Grammy-priser, og hans mange internasjonale utmerkelser inkluderer syv Gramophone Awards. Hans EMI Classics-innspillinger av Edvard Griegs musikk har blitt spesielt hyllet: New York Times kåret Andsnes’ innspilling av Griegs klaverkonsert med Mariss Jansons og Berlinerfilharmonien i 2004 til en av “Årets beste CD-er”, Penguin Guide tildelte den en ettertraktet “Rosette”, og både dette albumet og hans plate med Griegs Lyriske stykker vant Gramophone Awards. Hans innspilling av Mozarts klaverkonserter nr. 9 og 18 var nok en “Årets beste” for New York Times, og ble også hedret med en “Rosette” fra Penguin Guide. Han vant enda en Gramophone Award for innspillingen av Rachmaninovs klaverkonserter nr. 1 og 2 med Antonio Pappano og Berlinerfilharmonien. En serie med innspillinger av Schuberts sene sonater, sammen med lieder fremført av Ian Bostridge, fikk strålende omtaler, i likhet med Andsnes’ verdenspremiere-innspillinger av Marc-André Dalbavies klaverkonsert og Bent Sørensens The Shadows of Silence, begge skrevet for ham. Leif Ove Andsnes: The Complete Warner Classics Edition 1990-2010, en retrospektiv boks med 36 CD-er av hans EMI- og Virgin-innspillinger, ble utgitt til stor anerkjennelse i 2023. I tillegg til The Beethoven Journey og MM 1785/86 inkluderer hans nyere Sony Classical-utgivelser Dvořáks oversette klaververk Poetic Tone Pictures, Chopin: Ballades & Nocturnes, og den bestselgende Sibelius-utgivelsen. For Hyperion har han spilt inn Stravinsky: Vårofferet & andre verk for to klaverer, sammen med Marc-André Hamelin, og for Harmonia Mundi spilte han inn Schumann: Liederkreis & Kernerlieder med Matthias Goerne. Både samarbeidene med Hamelin og Goerne ble nominert til Grammy-priser.

    Andsnes har mottatt Norges fremste utmerkelse, Kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden, og i 2007 mottok han den prestisjetunge Peer Gynt-prisen, tildelt av Stortinget for å hedre fremtredende nordmenn for deres prestasjoner innen politikk, sport og kultur. I 2004–05 ble han den yngste musikeren (og første skandinav) som fikk kuratere Carnegie Halls “Perspectives”-serie, og i 2015–16 var han tema for London Symphony Orchestras “Artist Portrait Series”. Etter å ha vært pianist-in-residence hos Berlinerfilharmonien i 2010–11, gikk han videre til å være Artist-in-Residence hos New York Philharmonic i 2017–18 og hos Sveriges Göteborgs Symfoniorkester i 2019–20. Andsnes har mottatt både Royal Philharmonic Society’s Instrumentalist Award og Gilmore Artist Award, og i 2005 ble han kåret til en av “Best of the Best” av Vanity Fair.

    Leif Ove Andsnes ble født på Karmøy i Norge i 1970, og studerte ved Bergen Musikkonservatorium under den anerkjente tsjekkiske professoren Jirí Hlinka. Han har også fått uvurderlig veiledning fra den belgiske pianolæreren Jacques de Tiège, som, i likhet med Hlinka, har hatt stor innflytelse på hans spillestil og musikkfilosofi. I dag bor Andsnes i Bergen sammen med sin kone og deres tre barn. Han er kunstnerisk rådgiver ved byens Prof. Jirí Hlinka Piano Academy, hvor han årlig holder mesterklasser for deltakende studenter.

Lytt til Leif Ove Andsnes på Spotify

Praktisk informasjon:

Dørene åpner: 18.00
Forestilling starter: 19.00
Billettpris: 595,-

 

Vis arrangement →
Revolta - Geneva Camerata
feb.
8.

Revolta - Geneva Camerata

Foto: Yannick Perrin

Geneva Camerata presenterer et unikt møte mellom krump - en hiphop-dansestil utviklet i forstedene av Los Angeles - og et av de største mesterverkene i musikkhistorien, Sjostakovitsj' femte symfoni. Fremført av orkesterets musikere, som danser samtidig med de fire hiphop-danserne Grichka, Dexter, Hendrickx og Melissa, utforsker denne forestillingen en rekke aktuelle samfunnstemaer, som toleranse, mot og frihet.

Medvirkende:

Orkester: Geneva Camerata

Dirigent: David Greilsammer

Koreografer: Kader Attou & Grichka

Dansere: Melissa, Grichka, Dexter& Hendrickx

Komponist: Olga Trofimova

Solist: Nodè Langlois & Stephanie Park

Workshop med danserne fra forestillingen fredag 7. februar og lørdag 8. februar. Mer info kommer.

Les mer om medvirkende til forestillingen under.

  • GENEVA CAMERATA
    (GECA)

    Alltid klar til å ta på seg de villeste utfordringene har orkesteret vunnet en rekke priser, inkludert en fra New York Times, som skrev: "GECA har nå endret spillereglene i den klassiske musikkverdenen." Orkesteret er kjent for sine uvanlige tverrfaglige forestillinger som kombinerer musikk, dans, teater og sirkus. Geneva Camerata skaper også overraskende møter mellom ulike musikalske verdener, fra klassisk til jazz, barokk, samtidsmusikk, rock, elektronisk og verdensmusikk. I de siste sesongene har GECA skapt flere ekstraordinære prosjekter, inkludert La Symphonie du Mirage med regissør og akrobat Yoann Bourgeois, Forever in your arms med Marie-Claude Pietragalla, Dance of the Sun med koreograf og danser Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola, og Revolta, regissert av koreografene Kader Attou og Grichka. Orkesteret har også samarbeidet med noen av verdens ledende artister, inkludert Emmanuel Pahud, Gautier Capuçon, Patricia Kopatchinskaja, Thomas Hampson, Isabelle Faust, Tigran Hamasyan, Avishai Cohen, Patricia Petibon, Richard Galliano, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Fanny Ardant, Angélique Kidjo, Buika, Ibrahim Maalouf og Abd al Malik. Ved siden av sine konserter i Genève turnerer orkesteret mye og opptrer på prestisjefylte arenaer i Sveits og internasjonalt, inkludert Berlinfilharmonien, Elbphilharmonie i Hamburg, Théâtre des Champs-Élysées i Paris, Montreux Jazz Festival, Arts Center i Seoul, Musashino Hall i Tokyo, Sala São Paulo og 92Y i New York.

  • DAVID GREISLAMMER
    Musikalsk og kunstnerisk leder

    Ansett som en av dagens mest dristige dirigenter og pianister, har David Greilsammer brakt til live en rekke innovative prosjekter, verdenspremierer og banebrytende møter mellom ulike kunstformer og kulturer. Hans nyeste soloalbum, Labyrinth, utgitt av Naïve, har mottatt over ti internasjonale priser og blitt hyllet av pressen, som beskriver det som «radikalt», «modig» og «forbløffende». Hans øvrige innspillinger, utgitt av Sony Classical, har også blitt anerkjent med mange utmerkelser, inkludert fra The New York Times, The Boston Globe og The Sunday Times. Også kjent for sine Mozart-tolkninger har David Greilsammer fremført alle Mozarts pianosonater i et heldags «maraton» i Paris, og nylig har han spilt og dirigert alle Mozarts tjuesju pianokonserter i ni påfølgende konserter. Siden 2013 har David Greilsammer vært musikalsk og kunstnerisk leder for Geneva Camerata, et av de mest eventyrlystne og dristige orkestrene internasjonalt. Nylig har han opptrådt som dirigent/solist med BBC Philharmonic, San Francisco Symphony, Tokyo Metropolitan Orchestra, Hong Kong Philharmonic, Symphoniker Hamburg, Orchestra Verdi di Milano, Israel Symphony, Philharmonique de Radio France og Orquesta Sinfónica Naciónal de México. Med sine alltid eklektiske og fascinerende programmer har hans pianorecitaler blitt fremført på scener over hele verden, inkludert Lincoln Center i New York, Kennedy Center i Washington, Concertgebouw i Amsterdam, Wigmore Hall i London, Elbphilharmonie i Hamburg, Théâtre du Châtelet i Paris, Oriental Art Center i Shanghai, Forbidden City Theatre i Beijing og National Theatre of Namibia. I tillegg til sine mangfoldige aktiviteter og prosjekter ble David Greilsammer i 2022 musikksjef for Medellín Filharmoniske Orkester i Colombia.

  • KADER ATTOU
    Koreografi

    Anerkjent som en av de største pionerene innen moderne dans og hiphop, fortsetter Kader Attou å revolusjonere koreografi og urban dans. Med en humanistisk tilnærming som forener sjangre og kulturer, har Kader Attou i mange år bidratt til å integrere hiphop i dagens koreografiske språk. Som barn av innvandrere utforsker han spørsmål om identitet, forskjell og annerledeshet, og omformer disse til et sted for samspill, der et fellesskap av kropper og følelser bygges. Fra begynnelsen har Kader Attou vært lidenskapelig opptatt av urban dans, som han ser på som en kunstnerisk disiplin med enestående poesi og kraft, samt et middel til å stille spørsmål ved menneskets tilstand. For å utdype denne tilnærmingen grunnla han og en gruppe unge dansere CieAccrorap, som senere skulle bli et av verdens ledende kompanier innen samtidsdans. I 2008 ble Kader Attou utnevnt til direktør for Centre Chorégraphique National de La Rochelle, og ble dermed den første koreografen fra hiphop-verdenen til å lede en nasjonal institusjon i Frankrike. I 2013 ble Kader Attou forfremmet av den franske republikkens president til ridder av Ordre des Arts et des Lettres, og i 2015 ble han også utnevnt til ridder av den nasjonale Æreslegionen.

  • GRICHKA
    Koreografi, hiphop og krump

    Som barn imponerte Grichka omgivelsene med sitt eksepsjonelle talent som danser. Oppdaget av flere koreografer og dansere begynte han tidlig å trene i et bredt spekter av stiler, fra klassisk ballett til afrikansk dans, hiphop og moderne dans. Som elleveåring oppdaget han urban dans gjennom koreografene Kader Attou og Dominique Lisette. I 2005, gjennom David LaChapelles dokumentar RIZE, fant han sin favorittdans, krump, som gjorde det mulig for ham å uttrykke sin personlighet, sine flerkulturelle røtter og sin spiritualitet med energi. Han bestemte seg raskt for å gå tilbake til røttene av denne bevegelsen, og i 2006 reiste han til stedet hvor alt begynte: ghettoene i Los Angeles. I 2008 ble han medlem av NY Madness Fam i USA, noe som ga ham status som forløper og initiativtaker til krump-bevegelsen i Europa. Grichka har deltatt i utallige battles og har to ganger vunnet EBS verdensmesterskap i krump. Som internasjonal instruktør i krump og hiphop bestemte han seg i 2019 for å fordype seg i moderne koreografi og regi, og lanserte sitt nye show Birth. I 2021 ble han invitert av TanzKomplizen Theater og Offensive Association i Tyskland til å koreografere A Human Race, et stykke som utforsker strukturell rasisme, med Stravinskys Vårofferet som musikk. I 2023 koreograferte han åpningsseremonien for det første Cultural Talents Tournament i Saudi-Arabia. Han har også koreografert de to siste åpningsseremoniene for Roland Garros sammen med dirigenten Zahia Ziouani og hennes Divertimento-orkester.

  • MELISSA
    Hiphop og krump

    Melissa begynte å danse i tidlig alder og startet sin opplæring med jazzdans og rytmisk gymnastikk. Som trettenåring ble hun oppdaget av flere dansere og koreografer i Frankrike, som introduserte henne til urban dans, hiphop og street dance. Hun fortsatte å trene med en av verdens ledende lærere innen urban dans, Afid Zekhnini. Hennes talent førte raskt til en internasjonal karriere, og hun ble invitert som gjestedanser i flere prestisjetunge europeiske dansekompanier. I 2006 flyttet Melissa til Paris og begynte å samarbeide med flere koreografer på den franske samtidsdansscenen. I 2008 oppdaget hun krump-bevegelsen, som ga henne muligheten til å utfolde all sin energi og lidenskap. Hun vant raskt flere internasjonale priser i krump- og hiphopdansekonkurranser. Hun bestemte seg for å grunnlegge Madrootz Collective – en gruppe pionerer innen europeisk krump – og skapte en rekke koreografiske prosjekter og arrangementer sammen med kjente europeiske og amerikanske dansere og koreografer. Gjennom årene har Melissa også deltatt i mange sosiale og veldedige prosjekter, der hun kombinerer dans med de menneskelige verdiene hun verdsetter høyt.

  • DEXTER
    Hiphop og krump

    Opprinnelig fra Liberia i Afrika, ble Dexter tvunget til å forlate hjemlandet i svært ung alder på grunn av mange politiske og militære konflikter. Som barn måtte han reise mellom ulike afrikanske land i håp om en dag å kunne vende tilbake til hjemlandet. Til tross for denne vanskelige barndommen ble han oppdaget av flere dansere som så hans talent og kreativitet og oppmuntret ham til å perfeksjonere sin stil og sitt kunstneriske uttrykk. I 2006 oppdaget han krump-bevegelsen, som ga ham muligheten til å utvikle en særegen bevegelsesstil inspirert av konseptene animalitet, spiritualitet og ulike stiler – mellom tradisjon og eksperimentering. Han vant en rekke internasjonale konkurranser og ble raskt en ledende figur på den afrikanske hiphop-scenen. Etter sine første suksesser som profesjonell danser, oppmuntret hans mentorer ham til å satse på en internasjonal karriere. Etter å ha perfeksjonert ferdighetene sine i Sunu Street-stilen i Senegal, bestemte han seg for å fordype seg i samtidsdansens verden, med håp om å skape en dialog mellom tradisjonell afrikansk koreografi, samtidsdans og hiphop. Han ble snart invitert av ulike kompanier til å opptre på turneer som tok ham til Frankrike, Belgia, Danmark, Russland og Sør-Afrika. Oppdaget av den berømte franske danseren Marie-Claude Pietragalla, er Dexter nå anerkjent for sitt unike kunstneriske uttrykk, som elegant blander tradisjonene fra hans opprinnelige Afrika med flere samtidskoreografiske språk. I 2022 opptrer Dexter på Festival d'Avignon sammen med danseren Julien Derouault, som en del av forestillingen Dans la solitude des champs de coton, koreografert og regissert av Marie-Claude Pietragalla.

  • HENDRICKX
    Hiphop og krump

    Med sin imponerende teknikk og grenseløse karisma er Hendrickx, opprinnelig kjent som Hendrickx Ntela, anerkjent som en av de mest talentfulle artistene innen den unge generasjonen av urbane dansere. Av kongolesisk og angolansk opprinnelse utøver hun et bredt spekter av moderne dansestiler, inkludert hiphop, krump, kuduro og afrohouse, og hun er kjent som en fryktløs freestyle-danser og en av få afrikanske representanter for krump på den internasjonale scenen. Takket være sin intense, virtuose og autentiske stil er den unge danseren nå ettertraktet av flere dansekompanier i Europa og USA. Hendrickx har jobbet med Brahim Rachiki, Kader Attou og Grichka, alle pionerer innen krump og hiphop i Europa. Hun har også vært involvert i en rekke sosiale prosjekter som kombinerer dans, teater og hjelp til de underprivilegerte. Gjennom disse utvekslingene og møtene kunne hun nylig etablere sitt eget dansekompani, Hendrickx Company. Bestående av trommeslagere, instrumentalister, skuespillere, rappere og slampoeter har dette unge kompaniet som mål å bringe urban kunst til et bredere publikum. Nylig ble hun også en del av BBF 2.0, et ungt og nyskapende urbant dansekompani bestående av 100 % kvinnelige dansere.

 

Praktisk informasjon:

Ord: 375,-
Honnør: 275,-
Under 21 år: 200.-

Dørene åpner én time før konsertstart.

Besøksadresse:

Sinus
c/o Stormen Konserthus
Storgata 1B
8006 Bodø

Kontaktinformasjon:

E-post: billettsalg@stormen.no

Telefon billettskranke: 755 49000

www.stormen.no

Tilgjengelighet

Vi ønsker at så mange som mulig skal kunne oppleve levende kultur, derfor er Konserthuset tilgjengelighetstilpasset og har heistilgang fra alle etasjer. I vår billettskranke kan du bestille både rullestolplasser og teleslynge.

Parkering

Det er tre parkeringshus i kort avstand fra konserthuset. Den nærmeste er rett over gaten i Sentrumsgården. Kvartal 99 og Glasshusgarasjen er også like ved.

Vergeordning

På en del av våre arrangementer med 18 årsgrense kan man benytte seg av vergeordning ned til 15 års alder. Vergen må være over 25 år, være til stede under hele arrangementet og kan ikke nyte alkohol/rusmidler før eller under arrangementet. Èn verge kan ha ansvar for to personer under 18 år. Vergeskjema finner du her.

Billettkjøp

Billetter til arrangementene fås kjøpt i vår billettskranke eller på stormen.no. Billetter refunderes ikke.

Barer og pauseservering

Vi har barene åpen i tilknytning til alle våre arrangementer og det er lov å ta med seg drikke inn i salene. Du finner barer i alle etasjer i bygget.


Mer som kan være av interesse

Vis arrangement →

Stormen 10 år | Stormen Klassisk // Anja Lechner/François Couturier Duo “LONTANO”
nov.
13.

Stormen 10 år | Stormen Klassisk // Anja Lechner/François Couturier Duo “LONTANO”

Anja Lechner & François Couturier "LONTANO" kommer til Stormen Konserthus!

Nå, med deres nye program Lontano, beveger den tyske cellisten og den franske pianisten seg over et bredt musikalsk bue - omfavner kjente melodier av Anouar Brahem, Giya Kancheli og andre, samt stykker som tilbyr rom for improvisasjon og personlig tolkning. François Couturier har også komponert ny musikk for duoen som fungerer som et forenende element og gir en kontekst der improvisasjon og fri tolkning kan finne sted.

Anja Lechner, i tillegg til sin klassiske utdannelse har hun utviklet sine evner som improvisatør. Et mangfold av prosjekter med musikere fra mange land reflekterer hennes talent for sensitiv tolkning og improvisasjon. I hver av dem er hennes varme og klare lyd alltid tydelig. Spekteret av Anja Lechners spill strekker seg fra opptredener som solist med orkestre til solokonserter, samt kammermusikkprosjekter der hun liker å presentere gammel og ny musikk.

Françios Couturier er en ledende pianist i grenselandet mellom samtidsjazz og ny musikk. I 2006 grunnla han Tarkovsky Quartet, og skrev musikk som refererer til og utforsker den assosiative verdenen til den russiske filmskaperen Andrej Tarkovsky. François Couturier har blitt beskrevet som en melodimagiker og som klangensmann.

Les mer om Lechner og Couturier:

  • Anja Lechner opptrer som solist med ledende orkestre, som kammermusiker, og som en kreativ deltaker i ulike prosjekter på tvers av sjangere. Komponister som har skrevet musikk for henne inkluderer Tigran Mansurian, Valentin Silvestrov, Tõnu Kõrvits, Hooshyar Khayam, Zad Moultaka og Dino Saluzzi.

    Bredden av hennes musikalske interesse er reflektert i mer enn tjue album for ECM Records.

    Hennes nylige utgivelser inkluderer Quasi Parlando, musikk av Tigran Mansurian, sammen med fiolinist Patricia Kopatchinskaja og Amsterdam Sinfonietta, Mirrors, musikk av Tõnu Kõrvits, hvis komposisjoner hun har urfremført med Tallinn Kammerorkester og Estonian Philharmonic Chamber Choir under ledelse av Tõnu Kaljuste, og Lontano, som inneholder Lechners duo med den franske pianisten François Couturier. De fremfører musikk av Giya Kancheli, Anouar Brahem og Ariel Ramirez, i tillegg til egen musikk. Lechner og Couturier samarbeider også i Tarkovsky Quartet, med deres tredje ECM-album Nuit Blanche.

    Lechner var med å grunnlegge Rosamunde-kvartetten, hvor hun spilte i 18 år frem til gruppens oppløsning i 2009. Hun opptrådte på store internasjonale scener og ved kammermusikkfestivaler.

    Siden 1998 har hun samarbeidet med den argentinske bandoneonmesteren Dino Saluzzi.

    Denne sesongen 2021/22 presenterer Anja Lechner gammel og ny musikk for solo cello, fra J.S. Bach til Valentin Silvestrov, og improviserer. Hun turnerer med gitaristen Pablo Márquez og spiller musikk av Franz Schubert fra deres nyeste ECM-album Die Nacht. Duoen Lechner/Couturier presenterer også sitt nye program Lontano.

    Anja Lechner vokste opp i Neubeuern am Inn og studerte med Heinrich Schiff og János Starker.

    Kilde: https://www.anjalechner.com/biography/

  • Etter universitetsstudier (CAPES i musikkvitenskap) og klassisk piano begynte han et langt samarbeid med kontrabassisten Jean-Paul Celea, som han møtte i 1978 i kvintetten til trommeslageren og komponisten Jacques Thollot.

    Først i duo, deretter i en rekke prosjekter med Daniel Humair, François Jeanneau og Dominique Pifarély.

    1981–1983
    Verdensomspennende turneer med John McLaughlins gruppe "The Translators".
    I 1986 grunnla han gruppen "Passaggio" med Jean-Paul Celea (Armand Angster, Françoise Kübler, Wolfgang Reisinger).
    Han samarbeidet med François Jeanneau, Didier Levallet, Michel Portal, Larry Schneider...

    1998
    François Couturier spiller i duo med fiolinisten Dominique Pifarély, og sammen spilte de inn "Poros" (ECM) og jobbet med ulike prosjekter rundt denne duoen (Michel Godard, Louis Sclavis, François Corneloup, Dominique Visse).
    Sammen med Jean-Marc Larché komponerte han en opera "Mozart and Amadeus" med et libretto av Anthony Burgess og etablerte trioen "Music for a While".

    2001
    Medlem av trioen til Anouar Brahem "Le pas du chat noir" og senere "Le Voyage de Sahar" (to ECM-CDer og verdensomspennende turneer).

    2005
    Han spilte inn "Nostalghia, Song for Tarkovski" for ECM med Anja Lechner, Jean-Louis Matinier og Jean-Marc Larché.
    Siden har dette kvartetten opptrådt på noen av de største scenene i Europa (Paris, Dublin, Praha, Athen, Firenze, München, Luzern, Bergamo, Firenze ...).
    Han komponerte også musikken til filmen Maman est folle av Jean-Pierre Améris.

    2008
    Soloopptak i september i Lugano for albumet "Un jour si blanc", utgitt på ECM i februar 2010.

    2009
    Hyllest til Federico Mompou i trio med F. Mechali og F. Laizeau på Zigzag Records.

    2011
    Nytt album "Tarkovsky Quartet" og prosjektet "Le temps scellé" med sønnen til filmskaperen Andrej Tarkovsky.
    Han komponerte også musikken til filmen Io sono Li av den italienske regissøren Andrea Segre (vist i august 2011 på filmfestivalen i Venezia).

    2012-2014
    Innspillinger for ECM og europeiske turneer med to nye prosjekter:
    Il Pergolèse, en hyllest til Pergolesi (i kvartett med sangeren Maria Pia De Vito, Anja Lechner og Michele Rabia).
    Moderato Cantabile, en duo med cellisten Anja Lechner.
    Han komponerte også musikken til filmen City of Dreams av regissøren Steve Faigenbaum.
    Han deltok i Anouar Brahems nye prosjekt Souvenance, en ECM-CD og verdensomspennende turné.

    Han ble tildelt Django Reinhardt-prisen fra Académie du Jazz i 1980.
    I 2008 ble han utnevnt til Ridder av Ordenen for kunst og litteratur.
    I 2012 ble han nominert til European Film Award for musikken til filmen Io sono Li.

    Kilde: http://www.francois-couturier.fr/?page_id=83

 

Stormenkvartalet

10 år

Stormenkvartalet • 10 år •


Vis arrangement →
Arktisk Filharmoni: Florian Boesch synger Bach
okt.
31.

Arktisk Filharmoni: Florian Boesch synger Bach

Florian Boesch synger Bach - Stemmeprakt og fantasifull ballettmusikk

Møt en av verdens ledende baritonsangere sammen med Arktisk Filharmoni under ledelse av Jean-Christophe Spinosi.

Første halvdel av konserten er viet den østeriske baritonen Florian Boesch og Bachs vakre kantate Ich habe genug. Boesch er regnet som en av verdens fremste konsertsangere og har vært artist in residence i flere av verdens fremste konserthus, som Wiener Konzerthaus og Elbphilharmonie i Hamburg. Vi tror dette blir en gåsehudopplevelse av de sjeldne.

Etter pause reiser vi gjennom en vidunderlig verden av fantasifigurer og ender med en vakker klassisk wienervals som går fullstendig i oppløsning. De tre stykkene er alle en kobling til ballettmusikk, men har til felles at de i dag først og fremst spilles som konsertstykker.

I Debussys tonedikt Faunens ettermiddag møter vi en doven faun som drømmer om vakre, badende nymfer og najader mens hans spiller på sin fløyte. I Trollmannens læregutt går det over stokk og stein når den unge lærlingen tar i bruk mer magi enn han behersker, for å utføre læremesterens oppgaver.

Over stokk og stein går det definitivt også i La valse av Maurice Ravel. Stykket er komponistens hyllest til wienervalsen, hvor vi får høre en rekke storslagne valsetemaer. Musikken bygger seg opp til et voldsomt klimaks, etterfulgt av et slags sluttspill hvor musikken går helt av skaftet - og i stykkets siste takt er vi ikke lengre i valsetakt. Avslutningen er dramatisk - (kanskje også humoristisk sett med dagens øyne) - men samtidig symboltungt som et bilde på sivilisasjonens sammenbrudd etter første verdenskrig.

Medvirkende

Dirigent: Jean Christoph Spinosi

Solist: Florian Boesch

Symfoniorkesteret

Program

Johann Sebastian Bach - Ich Habe Genug

- Pause -

ClaudeDebussy - Prelude à l'Après-midi d'un faune

Paul Dukas - l'Apprentice Sorcier

Maurice Ravel – La Valse

Praktisk informasjon

Torsdag 31. oktober kl. 19:00
Stormen Konserthus, Store Sal

Inngår i seriene: Full Storm, Stor Storm og Liten Storm



Vis arrangement →
Stormen Klassisk // Yegor Shevtsov
okt.
30.

Stormen Klassisk // Yegor Shevtsov

Stormen Klassisk // Yegor Shevtsov - Tales from the Shadows: Mystique, Myth and Melody

Opplev en kveld fylt med musikalske skyggespill og mytiske melodier. Bli med den anerkjente pianisten Yegor Shevtsov på Stormen Konserthus for en unik konsertopplevelse med verk av James W. Newton, Karol Szymanowski, Ferenc Liszt og Johannes Brahms.

Fra den atmosfæriske verdenspremieren av Newtons "The Moon Runs Down in a Purple Stream" til de dyptgående følelseslandskapene i Brahms' "8 Klavierstücke", hver komposisjon lover å ta deg med på en reise gjennom tid, fantasi og følelser. Opplev Szymanowskis dramatiske "Masques" og Liszts forførende "Mephisto Waltz" i en kveld hvor hver note forteller en historie.

Konsertprogram:

Karol Szymanowski, Masques (1919)

Shéhérazade

Tantris le bouffon

Sérénade de Don Juan

INTERMISSION

Ferenc Liszt, Mephisto Waltz No.1 (1860)

Johannes Brahms, 8 Klavierstücke (1878)




Yegor Shevtsov 

Yegor Shevtsov er en anerkjent pianist med utdanning fra Manhattan School of Music i New York, hvor han også har fullført en doktorgrad i musikk. Han er opprinnelig fra Lviv, Ukraina, og har bakgrunn som både danser og musiker. Hans overgang fra finanssektoren til en karriere som profesjonell pianist har fått internasjonal oppmerksomhet, og han har blitt beskrevet av The New York Times for sin "mozart'ske eleganse."

Shevtsov begynte sin musikkarriere etter å ha forlatt en stilling i finans i New York som 23-åring. Han har siden utviklet seg til en fremragende musiker med erfaring innen både solistiske og samarbeidsprosjekter. Han har spilt for en rekke anerkjente moderne danse- og ballettkompanier, inkludert Mark Morris Dance Group, hvor han nylig har avsluttet en turné. I tillegg til sitt arbeid som pianist for scenekunst har Shevtsov bred erfaring med klassisk repertoar og samtidsmusikk.

I 2018 flyttet Shevtsov til Salt Lake City, hvor han spilte for det regionale ballettkompaniet, og han har i flere år studert flamenco, en kunstform han beskriver som en viktig kilde til inspirasjon.

Yegor Shevtsov vokste opp i Lviv, en by preget av komplekse historiske og kulturelle lag. Han er flerspråklig og snakker blant annet ukrainsk, russisk, polsk, engelsk og norsk, noe som viser hans sterke interesse for språk og kulturell tilpasning.

Han jobber som fast pianist i Arktisk Filharmoni, hvor han ble valgt ut blant 121 søkere fra hele verden. Hans allsidige bakgrunn som musiker, både innen klassisk musikk og hans arbeid med dans, gjør ham til en svært verdifull del av orkesteret.

Yegor Shevtsov er kjent for sitt brede musikalske spekter og evne til å tilpasse seg ulike musikalske stiler. Han bringer med seg en imponerende kunstnerisk erfaring som vil berike Bodøs kulturliv, både i det klassiske repertoaret og i samtidsmusikken.

Kilde: Arktisk Filharmoni



Vis arrangement →
Arktisk Filharmoni: Abonnentenes eksklusive
okt.
22.

Arktisk Filharmoni: Abonnentenes eksklusive

Arktisk Filharmoni: Abonnentenes eksklusive - kun for abonnenter
Tradisjonen tro har vi også denne høsten et eksklusivt arrangement for våre abonnenter. Denne gang med søkelyset på samisk og kvensk musikk.

 

Over hele verden har den klassiske musikken vært inspirert av tradisjons- og folkemusikk. Alt fra ungarsk folkemusikks påvirkning på Bela Bartok til George Gershwins tidlige blanding av jazz med klassisk musikk. Det samme ser vi i liten grad med samisk og kvensk musikk. Vi spør oss hvorfor, og hvordan vi kan endre dette. Som et orkester med tilhørighet i Sápmi føler vi et stort ansvar for at denne tradisjonen får sin rettmessige plass i repertoaret for orkestre og ensembler, og at kunnskapen om det samiske og kvenske løftes.

Vår påstand er: Skapes det mer, spilles det mer. Og spilles det mer, snakkes det mer om. Nettopp det vil vi bidra til.

Høsten 2023 lyste vi for første gang ut en «open call» til musikere om å skrive musikk til oss med samisk og kvensk forankring. Blant de innsendte bidragene har vi valgt ut seks av de som vi skal jobbe frem nye verk sammen med. Denne kvelden blir du nærmere kjent med noen av de utvalgte komponistene og deres musikk, som sammen med vår kunstneriske rådgiver for samisk og kvensk musikk, Andreas Gundersen, tar oss med inn i både ny kunnskap, felles spørsmål og selvsagt musikk.

Medvirkende:
Konferansierer: Lise Benjaminsen, Charlotte Gjertsen
Andreas Gundersen med gjester

 

Vis arrangement →
Arktisk Filharmoni: Symfoniske folkesanger
okt.
17.

Arktisk Filharmoni: Symfoniske folkesanger

Arktisk Filharmoni: Symfoniske folkesanger - Lidenskap fra hele verden
Sammen med et fyrverkeri av en dirigent byr Arktisk Filharmoni på et program inspirert av folkemusikk fra Tyrkia og Aserbajdsjan til Italia og USA.

Den unge italiensk-tyrkiske dirigenten Nil Venditti har tatt orkestre over hele verden med storm de siste årene, med sine livlige og energiske tolkninger av såvel det store klassiske repertoaret, som mer ukjent musikk. Til Arktisk Filharmoni kommer hun med et repertoar gjennomgående inspirert av folkemusikk.

Allerede i konsertens første stykke tas vi med på en reise i ulike kulturer. Italienske Luciano Berio skrev sangsyklusen Folk Songs til sin armensk-amerikaske kone; sangeren Cathy Berberian. I stykket har han tatt med folketoner fra de nevnte landene, så vel som Frankrike og Aserbajdsjan, og vever disse sammen med sin egen stil og komposisjoner. Her møter vi den polske mezzo-sopranen Hanna Hipp som solist.

Bela Bartok var i hele sin komponistkarriere inspirert av den ungarske folkemusikken. Dance Suite ble komponert til 50-årsjubileet for samlingen av byene Buda og Pest, et lekent og energisk verk med herlig «groove».

Den tyrkiske komponisten og pianisten Faszil Say er sterkt påvirket av musikken fra sitt hjemland, i stykket Symphonic Dances. Fra den tradisjonelle tyrkiske dansemusikken kan man kjenne igjen typisk skiftende rytmikken, og vi lover en ekstatisk finale som virkelig løfter taket i konsertsalen.

Medvirkende:

Dirigent: Nil Venditti

Solist: Hanna Hipp, mezzosopran


Symfoniorkester

Program

Luciano Berio - Folk songs

Béla Bartók - Dansesuite

---PAUSE---

Fazil Say - Symfoniske danser op. 64

 

Vis arrangement →
Arktisk Filharmoni: Czardasfyrstinnen
okt.
12.

Arktisk Filharmoni: Czardasfyrstinnen

Foto: Bildet er KI-generert

Czardasfyrstinnen på Piccadilly. Kjærlighetsdrama på bar

Er du bra nok bare du er heit nok?

Kan kjærligheten blomstre midt i en kulturkræsj?

Følg med når kultureliten får uventet besøk av Czardasfyrstinnen!

Czardasfyrstinnen er en av verdens mest populære operetter - en fengslende fortelling om å sette kjærligheten fri. Handlingen er komprimert sånn at du på litt over en time får hele historien. Dessuten har vi ikke laget en sedvanlig pompøs utgave i et påkostet operahus. Vi tror denne kjærlighetsoperetten passer som hånd i hanske på Piccadilly Pub.

Tematikken er velkjent – den umulige kjærligheten mellom to unge elskende. De to hovedrollene Sylvia og Edwin kommer fra helt ulike lag av befolkningen, og forholdet dem imellom er mildt sagt ikke av typen som er spiselig for svigers. Vi har satt historien til nåtiden og tør garantere at du vil bli kjent med andre sider av hovedpersonen enn du eventuelt har sett i andre oppsetninger.

Siden 1998 har Piccadilly pub i Bodø arrangert operapuber om lag en gang i måneden.

Det har vært høyt under taket, kul på døra og skummende halvlitere, men fremfor alt har man kunnet høre udødelige klassikere fra så godt som hele standardrepertoaret innenfor opera, operette og musikal, ispedd en salig blanding folkeopplysning, skrøner og anekdoter fra scenen.

På denne måten har operapuben på Piccadilly - Norges minste operascene - utviklet seg til å bli en rikskjent og tradisjonsrik arena der publikum gis en unik opplevelse i nærkontakt med operasangere fra øverste hylle, Sangerne beskriver det gjerne som "Norges mest lydhøre operapublikum»!

Medvirkende:

Íris Björk Gunnarsdottir - Sylva

Simen Bredesen - Edwin

Magnus Berg - Boni

Helene Korbi - Stasi

Sveinar Aase - piano

Anders Alterskjær - regi

 

Vis arrangement →
Arktisk Filharmoni: Czardasfyrstinnen
okt.
12.

Arktisk Filharmoni: Czardasfyrstinnen

Foto: Bildet er KI-generert

Czardasfyrstinnen på Piccadilly. Kjærlighetsdrama på bar

Er du bra nok bare du er heit nok?

Kan kjærligheten blomstre midt i en kulturkræsj?

Følg med når kultureliten får uventet besøk av Czardasfyrstinnen!

Czardasfyrstinnen er en av verdens mest populære operetter - en fengslende fortelling om å sette kjærligheten fri. Handlingen er komprimert sånn at du på litt over en time får hele historien. Dessuten har vi ikke laget en sedvanlig pompøs utgave i et påkostet operahus. Vi tror denne kjærlighetsoperetten passer som hånd i hanske på Piccadilly Pub.

Tematikken er velkjent – den umulige kjærligheten mellom to unge elskende. De to hovedrollene Sylvia og Edwin kommer fra helt ulike lag av befolkningen, og forholdet dem imellom er mildt sagt ikke av typen som er spiselig for svigers. Vi har satt historien til nåtiden og tør garantere at du vil bli kjent med andre sider av hovedpersonen enn du eventuelt har sett i andre oppsetninger.

Siden 1998 har Piccadilly pub i Bodø arrangert operapuber om lag en gang i måneden.

Det har vært høyt under taket, kul på døra og skummende halvlitere, men fremfor alt har man kunnet høre udødelige klassikere fra så godt som hele standardrepertoaret innenfor opera, operette og musikal, ispedd en salig blanding folkeopplysning, skrøner og anekdoter fra scenen.

På denne måten har operapuben på Piccadilly - Norges minste operascene - utviklet seg til å bli en rikskjent og tradisjonsrik arena der publikum gis en unik opplevelse i nærkontakt med operasangere fra øverste hylle, Sangerne beskriver det gjerne som "Norges mest lydhøre operapublikum»!

Medvirkende:

Íris Björk Gunnarsdottir - Sylva

Simen Bredesen - Edwin

Magnus Berg - Boni

Helene Korbi - Stasi

Sveinar Aase - piano

Anders Alterskjær - regi

 

Vis arrangement →
Arktisk Filharmoni: Czardasfyrstinnen
okt.
11.

Arktisk Filharmoni: Czardasfyrstinnen

Foto: Bildet er KI-generert

Czardasfyrstinnen på Piccadilly. Kjærlighetsdrama på bar

Er du bra nok bare du er heit nok?

Kan kjærligheten blomstre midt i en kulturkræsj?

Følg med når kultureliten får uventet besøk av Czardasfyrstinnen!

Czardasfyrstinnen er en av verdens mest populære operetter - en fengslende fortelling om å sette kjærligheten fri. Handlingen er komprimert sånn at du på litt over en time får hele historien. Dessuten har vi ikke laget en sedvanlig pompøs utgave i et påkostet operahus. Vi tror denne kjærlighetsoperetten passer som hånd i hanske på Piccadilly Pub.

Tematikken er velkjent – den umulige kjærligheten mellom to unge elskende. De to hovedrollene Sylvia og Edwin kommer fra helt ulike lag av befolkningen, og forholdet dem imellom er mildt sagt ikke av typen som er spiselig for svigers. Vi har satt historien til nåtiden og tør garantere at du vil bli kjent med andre sider av hovedpersonen enn du eventuelt har sett i andre oppsetninger.

Siden 1998 har Piccadilly pub i Bodø arrangert operapuber om lag en gang i måneden.

Det har vært høyt under taket, kul på døra og skummende halvlitere, men fremfor alt har man kunnet høre udødelige klassikere fra så godt som hele standardrepertoaret innenfor opera, operette og musikal, ispedd en salig blanding folkeopplysning, skrøner og anekdoter fra scenen.

På denne måten har operapuben på Piccadilly - Norges minste operascene - utviklet seg til å bli en rikskjent og tradisjonsrik arena der publikum gis en unik opplevelse i nærkontakt med operasangere fra øverste hylle, Sangerne beskriver det gjerne som "Norges mest lydhøre operapublikum»!

Medvirkende:

Íris Björk Gunnarsdottir - Sylva

Simen Bredesen - Edwin

Magnus Berg - Boni

Helene Korbi - Stasi

Sveinar Aase - piano

Anders Alterskjær - regi

 

Vis arrangement →
Arktisk Filharmoni: Mary Auner med sinfoniettaen
okt.
10.

Arktisk Filharmoni: Mary Auner med sinfoniettaen

Arktisk Filharmoni: Mary Auner med sinfoniettaen - Gershwin, Adams, Katharsis
En amerikaner i Paris samt en amerikaner og en brite i Bodø. Det er i korte trekk hva du kan oppleve på denne konserten.

George Gershwins stykke En amerikaner i Paris er lyden av 1920-tallets franske hovedstad. Etter et besøk i byen tok Gershwin i bruk «gatelyder», blant annet tradisjonelle franske bilhorn, for å beskrive minnene fra oppholdet. Samtidig hadde han siden tenårene vært inspirert av jazzmusikken han hadde hørt i Harlem, og denne inspirasjonen kan vi også høre i stykket. Sammen med hans pianokonsert Rhapsody in Blue, er dette nemlig blant de mest kjente stykkene hvor tradisjonell jazz blandes med den klassiske tradisjonen.

I Bodø bor en annen amerikaner, nemlig Arktisk Filharmonis egen cellist Mary Auner. På denne konserten kan du oppleve henne som solist med orkesteret i Cheryl Frances-Hoads stykke Katharisis. Frances-Hoads musikk beskrives som melodisk og lidenskapelig, vekslende mellom det høyverdige og humoristiske. Mary har latt seg inspirere av blant annet cello-suitene til Bach, og satstitlene er til å kjenne igjen som barokkdanser; gavotte, menuet og sarabande.

Konserten dirigeres av britiske Ben Palmer, som også tidligere har gjestet oss i Bodø. Han vil i tillegg til de nevnte verkene lede ensemblet i John Adams sin Chamber Symphony fra 1992, et verk som allerede har rukket å bli en moderne klassiker.

Medvirkende:
Dirigent: Ben Palmer
Solist: Mary Auner, Cello

Sinfonietta

Inngår i serien:
Full Storm

Program:

John Adams - Kammersymfoni

George Gershwin En amrikaner I Paris

Cheryl Frances Hoad - Katharsis

 

Vis arrangement →
Relæxt: En amerikaner i Paris
okt.
9.

Relæxt: En amerikaner i Paris

Relæxt: En amerikaner i Paris
En musikalsk reise til 1920-tallet

Høstens første relæxt-konsert med Arktisk Filharmoni tar deg med til den franske hovedstaden på 1920-tallet.

I stykket Amerikaner i Paris har George Gershwin latt seg inspirere av et besøk i Paris. I musikken tar han med lyder fra bybildet i storbyen, blant annet klassiske franske bilhorn. Musikken har ellers en spennende påvirkning fra tradisjonell amerikansk jazz, som Gershwin hadde hørt i Harlem i New York.

Også i konsertens andre avdeling holder vi oss i Europa på 1920-tallet. Du får høre sangeren Soetkin Baptist og pianist Sveinar Aase, som blant annet spiller musikk av duoen Kurt Weill/Berthold Brecht.

Medvirkende:
Dirigent: Ben Palmer
Solist: Soetkin Baptist
Piano: Sveinar Aase


Vis arrangement →
Sølvsuper 24
sep.
26.

Sølvsuper 24

Sølvsuper 24 - Et norsk industrieventyr

Dette er fortellingen om en bedrift og en innovatør. En forestilling om å drømme, om å våge og å realisere. Men det er også historien om hvordan globaliseringen tok knekken på en norsk storbedrift og et enkeltmenneske som til slutt bukket under. 

TANDBERGS RADIOFABRIKK var et norsk industrieventyr. Vebjørn Tandberg fra Bodø utviklet fra starten i 1933 og fram til slutten i 1978 produkter som kunne gjengi lyd og bilde på en måte som var langt forut for sin tid. Lyden av Tandberg har en egen aura og ennå i dag regnes det som gode produkter. Designet var elegant og kvaliteten skyhøy. Radioene, forsterkerne, høyttalerne, båndopptakerne og fjernsynsapparatene brakte avansert teknologi inn i de tusen hjem.

Den spennende historien får du høre gjennom musikk, film og teater i forestillingen SØLVSUPER 24. Med to skuespillere, seks sangere, elektronikk og orkester på scenen er det duket for en storslagen hyllest av Bodøs egen elektronikkpioner.

Medvirkende:

Dirigent

Christian Eggen

Solister fra Vocal Art

Sopran: Ditte Marie Bræin

Mezzo: Soetkin Baptist

Alt: Christina Jønsi

Tenor: Endre Aaberge Dahl

Baryton: Brynjar Onsøien

Bass: Jørgen Backer

Barnerolle: Endre Olai Finbak

 

Skuespillere fra Nordland Teater

Sondre Krogtoft Larsen

Julie Sofie Reite

 

Orkester

Arktisk Filharmoni

 

Kunstnerisk lag

Regissør: Ole Anders Tandberg

Scenograf/Videodesigner: Klaus Jaeger

Kostymedesigner: Maria Geber  

Repetitør/pianist: Dimitris Kostopoulos

Komponist: Karsten Brustad

Libretto: Øyvind Hånes

Forestillingen er et samarbeid mellom Arktisk Filharmoni, Nordland Teater, Bodø2024 og er støttet av Fritt Ord, Tekstforfatterfondet og TONO.

 

Vis arrangement →
Arktisk Filharmoni: Den viktigste fortellingen
sep.
20.

Arktisk Filharmoni: Den viktigste fortellingen

Arktisk Filharmoni: Den viktigste fortellingen - Maja Lunde & Arktisk Filharmoni

Med bøker som Bienes historie, Blå og Przewalskis hest er Maja Lunde en av Norges største internasjonale forfattere. Nå går hun sammen med Arktisk Filharmoni for å fortelle Den viktigste fortellingen.

Det er lett å bli motløs av et nyhetsbilde preget av urolighet og stadig dystrere nyheter rundt klima og miljø. Maja Lunde vil bort fra motløsheten. Gjennom å fortelle historier som snakker til følelsene hver og en av oss opplever i møtet med denne krisen, vil hun bidra til engasjement og motivasjon til å bidra.

Hvorfor ble akkurat mennesket den arten som endret verden? Har vi de egenskapene som trengs for å rette opp i våre feil og gjøre fremtiden litt bedre for dem som kommer etter oss? Finnes det helter i fortellingen om fremtiden?  

I en forestilling som veksler mellom redsel, angst, håp og glede belyser Maja Lunde de enorme utfordringene kloden vår står ovenfor på en ny og engasjerende måte. Stemningene og følelsene underbygges av orkesterets musikk, og gjennom utdrag fra flere av bøkene hennes blir det tydelig hvordan alle de små og hverdagslige tingene sammen er det som kan redde oss i møtet med klima og miljøkrisen. Er det sånn at vi sammen kan spille helterollen i den viktigste fortellingen - den om hvordan det går med menneskene og kloden vi bor på?

«En vidstrakt hjertelighet som omfavner alle levende vesener» - Arne Næss


Program

Pjotr Tsjajkovskij - Strykekvartett nr. 3 i Ess-moll, 3. sats

Felix Mendelssohn - Oktett for strykere, 1. sats

Dmitrij Sjostakovitsj -Kammersymfoni i c-moll, op. 110a

Wojcek Kilar - Orawa

Hanna Kallestad – Bestillingsverk til forestillingen

Medvirkende

Forteller - Maja Lunde

Spillende leder – Henning Kraggerud

Kammerorkester

Regi: Ketil Høegh


Vis arrangement →
Arktisk Filharmoni: Storslått sesongåpning
aug.
30.

Arktisk Filharmoni: Storslått sesongåpning

Arktisk Filharmoni: Storslått sesongåpning - Brahms & Rakhmaninov
Vi innleder bokstavelig talt høstsesongen med et smell, når du kan oppleve Brahms første pianokonsert med Marianna Shirinyan som solist. Pianokonserten åpner nemlig med en stor paukevirvel etterfulgt av et dramatisk og kraftfullt orkesterparti som virkelig setter tonen for denne festkvelden.

Med sin første pianokonsert tok den unge Johannes Brahms opp den musikalske arven etter Beethovens berømte «Keiserkonsert».

Den virtuose solostemmen stiller store krav til solisten, og vi er derfor svært glade for å ha med oss Marianna Shirinyan som solist. Hennes levende og kreative stil har gjort den armensk-fødte artisten til en av Europas mest ettertraktede pianister, både som solist og kammermusiker. Når vi i tillegg får tilbake den unge dirigentstjernen Dmitry Matvienko til å lede orkesteret, ligger alt til rette for lidenskapelige og musikalske tolkninger som passer Arktisk Filharmoni godt.

Etter pause får du høre Rakhmaninovs Symfoni nr. 3, et stykke som har en sørgelig aktualitet i dagnes urolige verdensbilde. Rakhmaninov måtte nemlig forlate Russland etter revolusjonen, og kom aldri tilbake til sitt kjære hjemland. Symfonien er skrevet i eksil i Sveits, og urframført i Philadelphia like etter at Rakhmaninov kom til USA i 1936.

Medvirkende:

Dirigent: Dmitry Matvienko

Solist: Marianna Shirinyan, piano

Symfoniorkester

Program:

Johannes Brahms - Pianokonsert nr. 1 i d-moll, op. 15

- Pause -

Sergej Rakhmaninov - Symfoni nr. 3, op. 44

 

Vis arrangement →
FÅ BILLETTER: Eurovision Young Musicians
aug.
17.

FÅ BILLETTER: Eurovision Young Musicians

Kveldens programledere er Silje Nordnes og Mona Berntsen. Foto: NRK / Javier Auris

Eurovision Young Musicians er den klassiske musikkens versjon av Eurovision Song Contest. Unge klassiske instrumentalister mellom 12 og 21 år kjemper om heder og ære, og en framtidig internasjonal solistkarriere.

Konkurransen regnes som en av verdens viktigste, og har vært arrangert av Den europeiske kringkastingsunion, EBU siden 1982. I år er NRK produsent for finalen, og har valgt å legge den til kulturhovedstaden Bodø. Finalen sendes på NRK1 og på TV i en rekke europeiske land.

Flere av dagens norske stjernemusikere har deltatt og gjort det bra i konkurransen. Blant disse er Leif Ove Andsnes, Vilde Frang, Tine Thing Helseth og Elbjørg Hemsing. I 2012 gikk bratsjisten Eivind Holtsmark Ringstad helt til topps. Vinneren av NRKs Virtuos-konkurranse i april 2024 blir Norges representant i EBU finalen.

Konkurransen har blitt arrangert annethvert år siden 1982. Det er et internasjonalt klassisk musikkarrangement som har som mål å tilby en bredest mulig scene til talentfulle unge klassiske musikere og hjelpe dem med å ta fatt på en internasjonal karriere. Tidligere vinnere av Eurovision Young Musicians-konkurransen har hatt stor suksess på verdensscenen, og inkluderer Julian Rachlin (fiolin), Natalie Clein (cello) og Eivind Holtsmark Ringstad (bratsj).

Den første Eurovision Young Musicians (EYM) ble arrangert i Manchester (Storbritannia) 11. juni 1982. Siden den gang har den blitt arrangert seks ganger i Wien, to ganger i Köln og Sveits (Geneve, Lucerne) og én gang hver i København, Amsterdam, Brussel , Warszawa, Lisboa, Bergen og Berlin.

Disse landene deltar i finalen i Bodø: Armenia, Belgia, Frankrike, Norge, Polen, Serbia, Sverige, Sveits, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike.

Les mer om finalistene her.

Praktisk informasjon:

Ordinær: 295
Ledsager: ja
Dørene til sal åpner 18:20
Kom i god tid før forestilling


Vis arrangement →
Musikkfestuka: Festkonsert | Norsk ungdomssymfoniorkester og Landesjugendsorchester Hamburg
aug.
11.

Musikkfestuka: Festkonsert | Norsk ungdomssymfoniorkester og Landesjugendsorchester Hamburg

Festkonsert: Norsk ungdomssymfoniorkester og Landesjugendsorchester Hamburg

Det slås rekorder i Stormen kulturhus når to europeiske ungdomsorkestre forenes til et stort orkester på 135 musikere! Norsk Ungdomssymfoniorkester (NUSO) og Landesjugendorchester Hamburg (LJO) inviterer til felles konsert i anledning at deres respektive forbund har jubileum: De unges orkesterforbund (UNOF) fyller 50 år, mens Den tyske amatørorkesterforeningen blir 100 år.

‍Repertoar:

- Ingebjørg- György

- Ligeti: Lontano

- Ludwig van Beethoven: Fiolinkonsert

- Sergej Prokofjev: Utdrag fra "Romeo og Julie", suite 1 og 2

- Repighi: "Pini di Roma" (Romas pinjer)

Solist:

Alma Kraggerud

‍Dirigent:

Torodd Wigum og Johannes Witt


Vis arrangement →
Musikkfestuka: Åpningskonsert |  Chamber Orchestra of Europe og Marianne Beate Kielland
aug.
3.

Musikkfestuka: Åpningskonsert | Chamber Orchestra of Europe og Marianne Beate Kielland

Chamber Orchestra of Europe (COE) ble grunnlagt i 1981 av en gruppe unge musikere som ble kjent som en del av European Community Youth Orchestra (nå EUYO). Nå har COE rundt 60 medlemmer, som forfølger parallelle karrierer som ledere eller seksjonsledere i nasjonale orkestre, som anerkjente kammermusikere, og som musikkpedagoger.

Fra starten av ble COEs identitet formet av partnerskap med ledende dirigenter og solister. Det var Claudio Abbado som først og fremst fungerte som en viktig mentor i de tidlige årene. Han ledet COE i iscenesatte verk som Rossinis "Il viaggio a Reims" og "Il barbiere di Siviglia" og Mozarts "Le Nozze di Figaro" og "Don Giovanni", og dirigerte en rekke konserter med verk av spesielt Schubert og Brahms. Nikolaus Harnoncourt hadde også stor innflytelse på utviklingen av COE gjennom sine fremførelser og innspillinger av alle Beethovens symfonier, samt gjennom operaoppsetninger ved festivalene i Salzburg, Wien og Styriarte.

For tiden samarbeider orkesteret tett med Sir András Schiff og Yannick Nézet-Séguin, som begge er æresmedlemmer (etter Bernard Haitink og Nikolaus Harnoncourt), samt Sir Antonio Pappano, Sir Simon Rattle og Robin Ticciati.

COE har sterke bånd til mange av de store festivalene og konsertsalene i Europa, inkludert Festspielhaus Baden-Baden, Kammermusiksaal der Philharmonie i Berlin, Philharmoniene i Köln, Luxembourg og Paris, Concertgebouw i Amsterdam og Alte Oper i Frankfurt. I samarbeid med Kronberg Academy ble COE det første orkesteret som var orkester-i-residens ved Casals Forum i Kronberg i 2022. Chamber Orchestra of Europe har også vært orkester-i-residens ved Esterhazy-palasset i Eisenstadt siden 2022.

Med mer enn 250 verk i sin diskografi, har COEs CD-er vunnet en rekke internasjonale priser, inkludert to Grammy-priser og tre Gramophone Record of the Year Awards. Deres siste utgivelse er et arkivopptak av Schuberts symfonier, fremført på Styriarte-festivalen i Graz i 1988 med Nikolaus Harnoncourt, utgitt av ICA Classics. Den 4-CD-boksen har blitt entusiastisk mottatt av kritikere internasjonalt, og vi har nå gitt ut en andre boks med arkivopptak med Nikolaus Harnoncourt, med verk av Haydn, Mozart, Beethoven og Brahms. I januar 2022 ga vi også ut alle Sibelius-symfoniene på DVD og BluRay, dirigert av Paavo Berglund på Helsinki-festivalen i 1998. I februar 2023 ble innspillingen av Clara Wieck-Schumanns og Robert Schumanns pianokonserter med Beatrice Rana og Yannick Nézet-Séguin utgitt til internasjonal anerkjennelse. Deutsche Grammophon planlegger å gi ut våre Brahms-symfonier, innspilt i Baden-Baden Festspielhaus med Yannick Nézet-Séguin, en gang i 2024.

I 2009 ble COE Academy opprettet for å gi en utvalgt gruppe eksepsjonelle studenter sjansen til å studere med hovedspillerne i COE og, viktigst av alt, gi studentene muligheten til å reise "på turné" med orkesteret.

COE er et privat orkester som mottar uvurderlig økonomisk støtte fra særlig Gatsby Charitable Foundation og et antall venner inkludert Dasha Shenkman, Sir Siegmund Warburg’s Voluntary Settlement, Rupert Hughes Will Trust, Underwood Trust, 35th Anniversary Friends og American Friends.

Marianne Beate Kielland

Mezzosopran Marianne Beate Kielland er kjent for sin sterke scenetilstedeværelse og musikalske integritet. Gramophone Magazine skriver om henne: «Mezzosopranen er helt enestående: sterk, fast, følsom i modulasjoner, fantasifull i sin behandling av ord, med en stemme som er ren i kvalitet, bred i omfang og uten feil i intonasjon.»

Hun er utdannet ved Norges musikkhøgskole, hvor hun studerte med Svein Bjørkøy. Hun har også studert med Oren Brown og Barbara Bonney.

Hun er en av Europas fremste konsertsangere, og hun opptrer jevnlig i konsertsaler i Europa, Japan og Amerika med dirigenter som: Masaaki Suzuki, Andrew Manze, Michel Corboz, Leonardo Alarcon, Herbert Blomstedt, Christopher Moulds, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Rene Jacobs, Pablo Heras-Casado, Han-Na Chang, Juanjo Mena og Ottavio Dantone.

I 2012 ble hun nominert til en amerikansk Grammy i kategorien «Best Vocal Classical Album» for «Veslemøy Synsk» av Olav Anton Thommessen, og med denne og mer enn 60 andre innspillinger og et bredt spekter av repertoar og forestillinger, er hun etablert som en bemerkelsesverdig tolk av musikk fra barokken til samtiden. Hun er kunstnerisk leder av Oslo Kammermusikkfestival og deltidsprofessor ved Norges musikkhøgskole.

 

Vis arrangement →
John Storgårds med Arktisk Filharmoni og Lappland Kammerorkester
jan.
18.

John Storgårds med Arktisk Filharmoni og Lappland Kammerorkester

John Storgårds med Arktisk Filharmoni og Lappland Kammerorkester
Tsjajkovskij / Mendelssohn / Sibelius

Den finske mesterdirigenten John Storgårds tar like godt med seg et helt finsk orkester til sitt første møte med Arktisk Filharmoni.

Storgårds er i dag sjefdirigent for BBC Philharmonic. I tillegg har han i en årrekke vært sjefdirigent for Lappland Kammerorkester fra Rovaniemi, som du på denne konserten får høre i tett samspill med Arktisk Filharmoni.

Konserten har et hovedverk i hver avdeling. Før pause får vi høre britiske Jennifer Pike som solist i Tsjajkovskijs berømte fiolinkonsert. Allerede som 12-åring fikk hun sitt internasjonale gjennombrudd, da hun ble tidenes yngste vinner av både BBC Young Musician of the Year og Menhuin International Violin Competition. Siden har hun hatt en internasjonal karriere som solist med mange av verdens ledende symfoniorkestre.

Fiolinkonserten ble til i Sveits i 1878, etter at Tsjajkovskij bokstavelig talt hadde flyktet fra sitt ulykkelige ekteskap, kun to måneder etter bryllupet. Stykket var skrevet i nært samarbeid med fiolinisten Josef Kotek, men for å unngå romanserykter mellom de to, ble konserten i stedet dedisert til Leopold Auer, professor ved konservatoriet i Moskva.

Felix Mendelssohns Symfoni nr. 3 er hovedverket etter pause. Mendelssohn hadde en stor fasinasjon for de britiske øyene. I 1829 besøkte han Skottland og ruinene av Holyrood Castle, noe som ga direkte inspirasjon til denne symfonien, med tilnavnet «Den skotske». Skissene ble til like etter besøket, men ble lagt til side og først fullført i 1842.

 

Medvirkende

Dirigent: John Storgårds
Solist: Jennifer Pike, fiolin

Symfoniorkester bestående av Arktisk Filharmoni og Lappland Kammerorkester

 

Program

Fartein Valen – Cantico di Ringraziamento
Pjotr Tsjajkovskij – Fiolinkonsert i D-Dur

~~~~~~~ P A U S E ~~~~~~~

Felix Mendelssohn – Symfoni nr. 3 i A-Dur “Den skotske»


Vis arrangement →
Stormen Klassisk // Yegor Shevtsov
jan.
17.

Stormen Klassisk // Yegor Shevtsov

Det er mange grunner til å skrive musikk. Noe av den mest rørende, dypsindige, og personlige musikken har alltid blitt skrevet som et personlig svar på smerte og tragedie. Denne kunstneriske responsen på mørke - fra utsiden så vel som fra innsiden - former kveldens program, og består av mesterverk fra piano-litteraturen fra de siste to århundrene (1787-2023).

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart, Rondo in A minor, K 511 (1787) 

Maxim Kolomiiets, City of Stairs (2023) Urframføring/verdenspremiere

Claude Debussy,
Berceuse heroïque (1915)
Etude pour les degrés chromatiques (1915)
Piece pour Le Vêtement du Blessé (1915)
Des pas sur la neige (1910)
Pour les notes répétées (1915)
Pour les sonorités opposées (1915)
Claire de lune (1905) 

PAUSE

Franz Schubert, Sonata in A Major, D959 (1828)

Praktisk informasjon:

Konserthuset åpner kl. 18.00
Forestillingen starter kl. 19.00
Billettpris:
- Ordinær pris: 350,-
- Student- og ungdomspris: 200,-
- Konsertpakke (billett til alle 4 forestillinger): 950,-

Stormen Klassisk:

Hver sesong byr Stormen Konserthus på en klassisk serie som skal komplementere det som allerede tilbys i dag. Stormen Klassisk har fokus på nære, musikalske opplevelser og markante kunstnere. Selv om det er den klassiske musikken som er i fokus, arbeider flere av kunstnerne vi presenterer i denne serien med musikalske uttrykk som beveger seg inn i andre sjangere. Serien henvender seg derfor ikke alene til den klassiske musikkens publikum, men til musikkelskere fra alle sjangere.

Kjøp konsertpakke til 950,- og få billett til alle fire forestillinger i vårens Stormen Klassisk program!

 

Vis arrangement →
Arktisk Filharmoni: Operagalla 2024
jan.
7.

Arktisk Filharmoni: Operagalla 2024

Operagalla 2024 - Musikalsk festaften

Hvorfor ikke starte året med en skikkelig fest? Vi ser ingen grunn til å la være, når vi inviterer til operagalla. Med et stjernelag av solister og Per Sundnes som konferansier, lover vi en musikalsk festaften av de sjeldne!

Mange opplever vår populære operagalla tidlig i januar som et musikalsk og sosialt høydepunkt for året, med vakker musikk i gode venners lag.

Med oss på scenen har vi tre strålende sangere, nemlig Tora Augestad, Adrian Angelico og Hamida Kristoffersen. De tre solistene har alle en stor bredde i sitt repertoar og vi kan love en rekke høydepunkter fra operaens verden, vakre orkesteroverturer, ispedd noen spreke overaskende innslag.

Det hele bindes sammen av operafantast Per Sundnes. Med boblende energi, faglig innsikt og humoristisk skråblikk - kombinert med sans for glitter og stas - tør vi påstå at kvelden er i trygge hender.

Om de medvirkende

Orkesteret ledes av svenske Johannes Gustavsson. Kjent for sin energi, karisma, eleganse og følsomhet er han den perfekte dirigent for vår operagalla. I tillegg til sin rolle som kunstnerisk leder for Ungdomssymfonikerne, gjester han jevnlig operahus og orkestre i både Norden og resten av Europa. Han har tidligere vært sjefdirigent blant annet i Wermlandsoperaen, Nordiska Kammerorkestern og finske Oulu Sinfonia.

 

Tora Augestad

Tora Augestad, som har sin utdanning fra Norges Musikkhøgskole i Oslo og Kungliga Musikhøgskolan i Stockholm, har gitt ut flere plater med sitt ensemble Music for a While, og har deltatt på en lang rekke album med artister som Ketil Bjørnstad, Jan Eggum og Det Norske Solistkor, for å nevne noen.

Sin scenedebut fikk hun med hovedrollen i musikalen Annie i 1994, og etter utdanningen i Oslo og Stockholm har hun har vært en svært ettertraktet solist, både her hjemme og internasjonalt.

Augestad har en master i kabaretsang, og fokuserer mye på jazz, musikkteater, moderne musikk og kabaret.

 

Adrian Angelico

Adrian Angelico er en av våre mest spennende operasangere. Hans stemme og musikalitet henfører publikum over hele Europa, kombinert med en scenisk utstråling som løfter hans rolletolkninger til nye høyder. Man glemmer at Adrian synger sine roller, han er sine roller.

Adrians talent har tatt ham over hele Europa, fra Den Norske Opera & Ballett, til Kungliga Operan i Stockholm og Royal Opera House, Covent Garden i London. Han har sunget flere ganger i USA, og også i Kina, i "Nora too late", en produksjon av Arktisk Filharmoni.

Det er alltid en stor glede for oss å kunne samarbeide med Adrian og vi er så stolte over å kunne kalle ham vår gode venn. Hans særlige tilknytning til regionen gjør oss selvsagt ekstra stolt - en fantastisk ambassadør for Nord-Norge og for Arktisk Filharmoni

 

Hamida Kristoffersen

Hamida Maryam Siro Kristoffersen fra Bjarkøy i Troms har sunget med Arktisk Filharmoni ved en rekke anledninger. Allerede i 2011 gjorde hun sin debut i vår familieopera Teskjekjerringa som prinsesse Pompadur og året etter sang hun hovedrollen som Mimi i vår oppsetning av La Bohéme.

2016-2019 innledet hun en fremgangsrik internasjonal karriere som ansatt solist ved Zürichoperaen – et av de virkelig store og anerkjente operahusene i Europa. Hun har hatt roller ved flere europeiske operahus, og har blant annet vært å høre både som Micaela i Carmen og Grete i Hans og Grete ved Den Norske Opera & Ballett

Hun har også vunnet flere prestisjetunge priser; I 2013 ble hun eneste norske finalist i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i Oslo og hun vant både Ingrid Bjoner-stipendium og pris for beste utøver av norsk musikk.

 

Praktisk informasjon:

Konserthuset åpner kl. 18.00
Forestillingen starter kl. 19.00
Billettpris:
- Ordinær pris: 450,-
- Honnør: 405,-
- Venneforening: 360,-
- Student og ungdom: 100,-

 

Vis arrangement →
Bodø Harmonimusikk - Nyttårskonsert
jan.
1.

Bodø Harmonimusikk - Nyttårskonsert

Nyttårskonserten til Bodø Harmonimusikk er en årlig tradisjon, med nye og spennende forestillinger hvert eneste nyttår. 2024 er intet unntak. Dette blir den første konserten det året Bodø er Europeisk kulturhovedstad!

Solister denne kvelden er Litauiske Giedré Zarénaité-Molenaar, tidligere freelance musiker i Arktisk Filharmoni, nå jobber hun i Vilnius i tillegg til freelance oppdrag. Hun er en strålende klassisk fiolinist, har bl a flere plateinnspillinger, solistoppdrag rundt om i
verden, konsertmester for c/o chamber orhestra og Sv.Kristoforo kamerinis orkestras. På Nyttårskonserten skal hun bl a spille den vakre The Lark Ascending av Ralph V. Williams.

Kveldens andre solist er Soetkin Baptist, belgisk mezzosopran. De aller fleste har nok stiftet bekjentskap med henne, allsidig sanger, dirigent, undervisning og workshop.

Som alle år før blir dansere fra Pias Ballettstudio åse påscenen ogsådenne gang. Siden Pia Øien overtok ballettskolen til Heather Hebbert i 2000 har elevmassen ved ballettstudioet vært i stadig økning. Det tilbys undervisning i mange genre, bl a jazzdans, moderne dans, og street/hip hop i tillegg til klassisk ballett. Pias Ballettstudio setter farge pånyttårskonserten vår, og gjør at Harmoniens nyttårskonsert skiller seg ut fra de fleste andre nyttårkonserter.

Kveldens dirigent er Sebastiaan Molenaar (forøvrig gift med Giedré). Han er født i Amsterdam, flyttet til Norge i 2005. Han kom tilfeldigvis i kontakt med det lokale korpsmiljøet og han ble besatt av klassisk slagverk. Sebastiaan er solopaukist i Arktisk Filharmoni siden 2020. Han er virkelig blitt forelsket i Bodø og er initiativtaker til Bodø BEAT International Percussion Festival. Han har vært korpsets dirigent siden august 2022

«Harmonien» håper at hele Bodø ser verdien av åha et velfungerende korps pået høyt nivå, ikke minst våre ungdommer fortjener et fullsatt Stormen. Vi setter også umåtelig stor pris på den gode tilknytningen vi har til Arktisk Filharmoni, det er viktig for orkesteret å bli godt forankret i lokalmiljøet og det er viktig for korpset å ha gode relasjoner til det profesjonelle musikermiljøet. Det nyter ikke minst våre yngste medlemmer godt av, og vi er stadig med å legge grunnlaget for at noen velger seg musikken som levevei.

Varmt velkommen!

Praktisk informasjon:

Konserthuset åpner kl. 17.00
Forestillingen starter kl. 18.00
Billettpris:
- Ordinær pris: 300,-
- AN-Bonus: 255,-
- Barn: 100,-
- Skolekorpsmedlemmer: 100,-

 

Vis arrangement →