Tilbake til alle arrangementer

Stormen Klassisk // The Naghash Ensemble of Armenia

  • Stormen - Lille sal 1B Storgata Bodø, Nordland, 8006 Norway (kart)

INTRODUSERER NAGHASH ENSEMBLE

Skrevet av den armensk-amerikanske komponisten John Hodian og basert på hellige tekster av den middelalderske armenske mystikeren, poeten og presten Mkrtich Naghash, kombinerer Naghash Ensemble sin musikk den jordnære spiritualiteten i armensk folkemusikk med ny klassisk musikk, samtids-postminimalisme og energien fra jazz og rock.

Ensemblet har blitt omtalt som «lyden av det gamle Armenia gjenoppfunnet for det 21. århundre» av den visjonære armenske komponisten Tigran Mansurian. Deres verk Songs of Exile er en meditasjon over menneskets forhold til Gud, sett fra perspektivet til en munk som har levd i eksil i mange år.

«Delvis folkemusikk, delvis klassisk – og dypt gripende. Umiskjennelig armensk, men samtidig utenomjordisk.» – Armenisch-Deutsche Korrespondenz

Med noen av Armenias fremste musikere og sangere har Naghash Ensemble turnert med stor suksess over hele Europa de siste ti årene. Deres første innspilling, Songs of Exile fra 2014, er den første i en trilogi. Den andre platen, Songs of Exile, Volume II: Credos & Convictions, kom ut i 2016, og den tredje og siste, Songs of Exile: Lamentations & Benedictions, ble utgitt høsten 2019, etterfulgt av en liveplate i 2021. Deres kommende studioalbum Songs of Wisdom – en samling nye verk basert på tekster av den armenske 1200-tallspoeten Kostandin Erznkaci – lanseres i 2025.

«En fortryllende eliksir av lyder, basert på ny armensk folkemusikk og hundreårgammel poesi.» – KEXP

«Et øyeblikk av nåde og meditasjon.» – Rolling Stone

OPPHAVET TIL NAGHASH ENSEMBLE

John Hodian

Ideen til Naghash Ensemble oppsto da jeg første gang hørte Hasmik Baghdasaryan synge i det gamle førkristne tempelet i Garni, utenfor Jerevan i Armenia. Hun sang middelaldersk armensk åndelig musikk, og stemmen hennes var overveldende. Det som forsterket opplevelsen, var de unike akustiske forholdene i tempelet og skjønnheten i omgivelsene. Lyden forfulgte meg i flere dager, og jeg ble fast bestemt på å komponere noe som kunne bruke dette uttrykket på en ny måte.

Jeg hadde en tydelig idé om hvilken type musikk jeg ønsket å skrive for Hasmiks stemme, men det tok flere år å finne riktig tekst. Etter å ha forsket i biblioteker i Jerevan, New York og Berlin, kom jeg endelig over et lite fragment av dikt skrevet av den middelalderske armenske poeten Mkrtich Naghash – og ordene traff meg rett i sjelen. Da visste jeg at jeg hadde funnet det jeg lette etter!

Naghash var først og fremst prest, og poesien hans vokste ut av hans prekener. Diktene hans om skjebnen til ghareeben (den landflyktige) traff meg særlig sterkt. Som etterkommer av armenske folkemordsoverlevende, kjenner jeg – som mange i den armenske diasporaen – en dyp gjenklang i skjebnen til den eksilerte. Det er bemerkelsesverdig hvor tidløse tekstene til Naghash føles, selv om de ble skrevet på 1400-tallet. I Jerevan klarte jeg å finne de resterende fjorten diktene. Etter mye grubling over hvilke av dem jeg skulle velge, bestemte jeg meg for å tonesette alle.

En særegen kvalitet ved Naghashs språk er at det henvender seg både til eliten og de marginaliserte. Hans skarpe advarsler er rettet både mot de mektige og mot den vanlige mannen. I mange av diktene understreker han at uansett hvem vi er, går vi alle samme vei – mot det samme "hjemmet", det vil si døden og etterlivet. Betegnende nok retter han også ofte sine advarsler mot seg selv.

Uten et bestemt ensemble i tankene (annet enn Hasmiks stemme), lot jeg tekstene diktere musikken. Instrumentene ble valgt intuitivt, men i ettertid viste de seg å være et perfekt motstykke til tekstene, med formelle elementer som piano og vokal balansert av de jordnære klangene fra armenske folkeinstrumenter som duduk, dhol og oud.

Gjennom utholdenhet – og en god porsjon flaks – klarte jeg å samle noen av de beste musikerne og sangerne i Armenia. Alle har dyp kjennskap til armensk folke- og kirkemusikk, men er også klassisk utdannet ved Statens musikkonservatorium i Jerevan og behersker et bredt spekter av stilarter. Hver enkelt bringer noe helt unikt til ensemblets klang, og jeg lar meg fortsatt forundre over deres grenseløse evner – både som musikere og som mennesker.

Ensemblemedlemmer:

Hasmik Baghdasaryan – sopran

Tatevik Movsesyan – sopran

Shahane Zalyan – alto

Tigran Hovhannisyan

Aram Nikoghosyan

Harutyun Chkolyan  

John Hodian – piano/komponist


 

Praktisk informasjon

Billettpris:

Ordinær 395 ,-
Dørene åpner én time før

Arrangør:

Stormen Konserthus

Besøksadresse:

Stormen Konserthus
Storgata 1B
8006 Bodø

Kontaktinformasjon:

E-post: billettsalg@stormen.no
Telefon billettskranke: 755 49000
www.stormen.no

Tilgjengelighet

Vi ønsker at så mange som mulig skal kunne oppleve levende kultur, derfor er Konserthuset tilgjengelighetstilpasset og har heistilgang fra alle etasjer. I vår billettskranke kan du bestille både rullestolplasser og teleslynge.

Parkering

Det er tre parkeringshus i kort avstand fra konserthuset. Den nærmeste er rett over gaten i Sentrumsgården. Kvartal 99 og Glasshusgarasjen er også like ved.

Vergeordning

På en del av våre arrangementer med 18 årsgrense kan man benytte seg av vergeordning ned til 15 års alder. Vergen må være over 25 år, være til stede under hele arrangementet og kan ikke nyte alkohol/rusmidler før eller under arrangementet. Èn verge kan ha ansvar for to personer under 18 år. Vergeskjema finner du her.

Billettkjøp

Billetter til arrangementene fås kjøpt i vår billettskranke eller på stormen.no. Billetter refunderes ikke.

Barer og pauseservering

Vi har barene åpen i tilknytning til alle våre arrangementer og det er lov å ta med seg drikke inn i salene. Du finner barer i alle etasjer i bygget.


Flere konserter på Stormen Konserthus

Forrige
Forrige
14. november

Arktisk Filharmoni: Gjennom lyd, landskap og tid

Neste
Neste
20. november

Arven i Nordøst