Konserthuset blant landets beste på arbeidsmiljø
Årets arbeidsmiljøundersøkelse viser strålende resultater på nesten samtlige områder. - Det er nesten til å få tårer i øynene av, sier direktør Rasmus Adrian.
I år har konserthuset gjennomført nøyaktig samme undersøkelse som da den sist ble gjennomført i 2020. Resultatene viser en voldsom forbedring. Fra å være blant de 16% verste i landet i 2020 er konserthuset nå blant de 16 % beste i landet på de fleste områder i den nyeste arbeidsmiljøundersøkelsen.
- Vi har kjent på dette lenge selv, men at det nå finnes i dokumentasjonsform og med et så tydelig sammenligningsgrunnlag er veldig flott, det viser at vi har hatt en reise, og at vi har kommet langt, sier Adrian.
Signifikant fremgang på alle parametere
Arbeidsmiljøundersøkelsen i år viser betydelige fremskritt innen samtlige målområder som ble målt. Dette inkluderer alt fra kommunikasjon og samarbeid til trivsel og arbeidsglede. Tallene i 2020 var bekymringsfulle med mange målområder i rødt, mens årets nivå viser en velfungerende organisasjon med en høy grad av trivsel. - Nivå som gir oss grunn til stolthet og som viser at vi har bygget et sterkere og velfungerende konserthus, sier Adrian.
En reise med klare mål og kollektiv innsats
I 2020 sto konserthuset overfor en av sine største utfordringer: en arbeidsmiljøundersøkelse utført av Avonova Census viste at konserthuset hadde store utfordringer knyttet til arbeidsmiljø. På mange av de temaene som ble berørt i rapporten lå konserthuset blant de 16 % svakeste i landet når det gjaldt arbeidsmiljø og trivsel. I tillegg ble det utarbeidet en Konfliktkartleggingsrapport fra samme firma.
- Rapporten var begredelig lesning, forteller Rasmus Adrian som fikk den i fanget nylig etter han landet i Bodø, nyansatt fra Danmark. Rapporten viste et bilde hvor det var konflikter, mistillit og et dårlig psykososialt miljø. Han skjønte raskt at her måtte det tas grep om situasjonen.
Den positive utviklingen som har skjedd de siste fire årene er ifølge han er resultat av mange faktorer: et stort fokus og mye ressurser lagt inn på å fokusere på å forbedre arbeidsmiljøet. I tillegg nevnes de ansattes engasjement og at man har klart å vende om samtalene og den kollektive forståelsen av oppdraget.
- Vi hadde et behov for å endre samtalen fra det individuelle til å snakke om det vi skal være for folk i Bodø. Vi skapte felles mål, verdier og en strategi som vi brukte mye tid på, forteller han.
Økt tillit internt
Ifølge han har det blitt jobbet sammen mot felles mål og man har hatt et spesielt fokus på kommunikasjon, støtte og tillit internt.
- Av alle tema i undersøkelsen er det spørsmålene om tillit som jeg er mest stolt av. Vi så at dette var et spesielt vanskelig område i 2020. Det var ingen tillit mellom medarbeiderne, til ledelsen og heller ikke blant lederne. Det at vi nå scorer blant de 16% beste i Norge på dette området gjør meg utrolig stolt, sier Adrian.
Han fastholder at dette ikke hadde vært mulig uten en stor innsats fra de ansatte.
- Det er først og fremst våre ansatte som har muliggjort denne endringen, og som har jobbet for å skape noe nytt og med et voldsomt sterkt engasjement. Arbeidet til våre tillitsvalgte og ansatterepresentanter har også vært svært viktig, sier han.
Det har gjort sterkt inntrykk på både Adrian at det var ansatte som tilbake i tid ikke ønsket å fortelle andre hvor de jobbet. Mediedekningen av konfliktene var voldsom og skapte i tillegg en vanskelig omdømmesituasjon som mange var preget av.
- Vi har hatt respekt for at det er ansatte som har vært gjennom mye og det har vært en motivasjon å bygge denne stoltheten opp både internt, men også eksternt. Derfor er det ekstra gledelig at vi kan fortelle dette til omverden, sier Adrian
Samme organisasjonspsykolog som sist
Tilfeldigvis var det samme organisasjonspsykolog som behandlet og presenterte undersøkelsen nå som for fire år siden, nemlig Jan Norman Bjørkmo i Avonova Census. Han hadde dermed et godt grunnlag for å si noe om reisen som konserthuset har gjort. Han forteller at Stormen kan være stolt over resultatet av den nyeste undersøkelsen.
– Vi i Avonova gjennomførte undersøkelsen, det er Stormen selv som har stått for endringene i bedriften. Stormen har tydeligvis klart å gjøre store endringer siden første undersøkelse i 2020, noe som vises tydelig i vår undersøkelse, forteller Bjørkmo.
Selv har han lang erfaring med å analysere slike undersøkelser, og over 40.000 arbeidstakere og ledere har svart på samme type undersøkelse fra Avonova de siste årene. Ifølge Adrian var Bjørkmo imponert over utviklingen og ytret at han knapt hadde sett noe lignende da han kom for å vise årets undersøkelse.
- Det betyr litt ekstra, når det blir lagt frem av noen som faktisk kjenner situasjonen på huset og som var en del av konfliktkartleggingen, sier en fornøyd direktør.
Sette punktum
Selv om vi er stolte av denne utviklingen, ser vi dette som et pågående arbeid – et arbeidsmiljø må alltid vedlikeholdes og styrkes. Det er som muskler som man må flekse for å holde de sterke. Vi har lært av utfordringene vi har hatt, og vi vil fortsette å ha fokus på dette fremover. Vi ser at dette er viktig også for at vi skal kunne levere et godt tilbud til folk i Bodø og bruke skattekronene på en god måte, sier han.
Selv om arbeidet ikke er ferdig ser han og de ansatte på Stormen på dette som et punktum for den samtalen som omhandler dårlig arbeidmiljø på Stormen.
- Sammen har vi oppnådd et vendepunkt, og vi er glade for å kunne dele denne reisen med alle som støtter oss. Det er alltid ting vi kan kan utvikle oss på, men med dette kan vi sette punktum for den historien. Nå er vi et helt annet sted, konkluderer direktøren.