Nå går det som det suser
Det jubles på konserthuset etter første tertial. Nå er økonomi og billettsalg tilbake på 2019 nivå.
Etter utfordrende år for kulturbransjen begynner pilene å peke oppover på konserthuset.
- Det går riktig godt og vi ligger litt over budsjett. Det er virkelig gledelig nyheter, sier direktør Rasmus Adrian. Tallene viser nemlig at inntektene ligger over 1,7 millioner over budsjett. Billettsalget har også økt og er tilbake til samme nivå som 2019 i samme periode.
Ifølge økonomisjef Elisabeth Henriette Hunstad er det fint at man nå får korrigert inntrykket av at det går dårlig med økonomien. Hun mener det er viktig å få fortalt at de siste to årene har handlet om en sær-situasjon i vaken av korona.
- Vi klarte ikke å nå budsjett i forrige år, et år som bar preg av nedstengning og reduksjon i publikum som følge av pandemi, samtidig med at man opplevde et overraskende kutt i støtten. Det er viktig å få vist at vi har en god økonomisk modell og at vi nå er på vei tilbake til en normalsituasjon i forhold til egeninntjening, sier hun.
Tjener mer på forestillingene
Konserthuset har gjennomgått en stor omstilling de siste årene, noe som blant annet har ført til en effektivisering av driften. Skiftet gikk ut på å gå fra å nesten utelukkende være et utleiehus til å selv ta grep om programmeringen. Målet med dette, ifølge direktør Rasmus Adrian, har vært å tilføre mer verdi til folk i Bodø, men også at det skulle gi noen økonomiske fordeler.
- Det er gledelig å se at vi nå tjener mer per arrangement fordi det er vi selv som er arrangør for artistene, fremfor at vi bare leier ut salene. Egenproduksjon, som det kalles det når konserthuset selv står som arrangør, gir en merverdi fordi vi kan sørge for at vi får gitt en mer mangfoldig programmering til folk. Dette huset skal være her for alle. Men merverdien ligger også økonomisk, som igjen gir oss muligheten til å sikre lavterskel-tilbudene på konserthuset, sier direktøren.
Økning i utgifter
Som ventet følger det en utgiftsøkning med flere solgte billetter. Kostnadene ligger i rapporten over budsjett med 1,4 millioner. Det vil si at økningen i inntekter er høyere enn økningen i utgifter.
Kostnadsbildet skyldes i hovedsak normale økninger i kostnader som følger når man har høyere billettsalg, men har også et par merkostnader som skyldes endrede vaner og en liten økning i driftsutgiftene på bygget.
- Som følge av at folk har vært betraktelig senere ute med å kjøpe billetter så har det medført ekstra kostnader forbundet med markedsføringen som må vare lengre og innleie av ansatte fordi man må oppbemanne i siste øyeblikk, forteller Hunstad.
Dette har konserthuset troen på skal endre seg noe i tiden fremover.
– Folk vil nok gradvis endre vaner, spesielt når de nå opplever mye fulle hus igjen. Da vil det bli litt mer forutsigbare kostnader i forhold til gjennomføringen av arrangementene våre og vi vil kunne få et enda bedre resultat, sier økonomisjefen.
Skal utvikle det kommersielle
På bakgrunn endringene konserthuset har gjennomgått de siste årene jobbes det med planer for å styrke egeninntjeningen for å sikre et fremtidig godt tilbud. Blant annet intervjues det nå til den omdefinerte arrangementssjef-stillingen som skal bidra med å utvikle den kommersielle delen av konserthuset opp mot bedrifts- og privatmarkedet.
- Vi ønsker å utvikle denne delen av driften enda mer og har troen på at det er et stort potensial med de fantastiske fasilitetene, kompetansen og teknikken innenfor streaming blant annet. Så dette gleder vi oss til å få på plass, sier Adrian.
Nå lanseres straks høstprogrammet og det loves en høst stappfull med konserter, humor, foredrag, teater og mye mye mer.
– Vi vet jo ikke hvor vi ender opp i resultat økonomisk totalt i år, men det er fantastisk å ha startet året så godt. Med så mye fint på programmet til høsten så er det jo grunn til å være positiv. Vi har ikke lagt skjul på at det har vært en tung tid under- og etter korona, så det betyr mye for alle på huset at vi begynner å komme tilbake. Vi gleder oss virkelig over dette, avslutter direktøren.