Geneva Camerata presenterer et unikt møte mellom krump - en hiphop-dansestil utviklet i forstedene av Los Angeles - og et av de største mesterverkene i musikkhistorien, Sjostakovitsj' femte symfoni. Fremført av orkesterets musikere, som danser samtidig med de fire hiphop-danserne Grichka, Dexter, Hendrickx og Melissa, utforsker denne forestillingen en rekke aktuelle samfunnstemaer, som toleranse, mot og frihet.
Medvirkende:
Orkester: Geneva Camerata
Dirigent: David Greilsammer
Koreografer: Kader Attou & Grichka
Dansere: Melissa, Grichka, Dexter& Hendrickx
Komponist: Olga Trofimova
Solist: Nodè Langlois & Stephanie Park
Workshop med danserne fra forestillingen fredag 7. februar og lørdag 8. februar. Mer info kommer.
Les mer om medvirkende til forestillingen under.
-
GENEVA CAMERATA
(GECA)Alltid klar til å ta på seg de villeste utfordringene har orkesteret vunnet en rekke priser, inkludert en fra New York Times, som skrev: "GECA har nå endret spillereglene i den klassiske musikkverdenen." Orkesteret er kjent for sine uvanlige tverrfaglige forestillinger som kombinerer musikk, dans, teater og sirkus. Geneva Camerata skaper også overraskende møter mellom ulike musikalske verdener, fra klassisk til jazz, barokk, samtidsmusikk, rock, elektronisk og verdensmusikk. I de siste sesongene har GECA skapt flere ekstraordinære prosjekter, inkludert La Symphonie du Mirage med regissør og akrobat Yoann Bourgeois, Forever in your arms med Marie-Claude Pietragalla, Dance of the Sun med koreograf og danser Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola, og Revolta, regissert av koreografene Kader Attou og Grichka. Orkesteret har også samarbeidet med noen av verdens ledende artister, inkludert Emmanuel Pahud, Gautier Capuçon, Patricia Kopatchinskaja, Thomas Hampson, Isabelle Faust, Tigran Hamasyan, Avishai Cohen, Patricia Petibon, Richard Galliano, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Fanny Ardant, Angélique Kidjo, Buika, Ibrahim Maalouf og Abd al Malik. Ved siden av sine konserter i Genève turnerer orkesteret mye og opptrer på prestisjefylte arenaer i Sveits og internasjonalt, inkludert Berlinfilharmonien, Elbphilharmonie i Hamburg, Théâtre des Champs-Élysées i Paris, Montreux Jazz Festival, Arts Center i Seoul, Musashino Hall i Tokyo, Sala São Paulo og 92Y i New York.
-
DAVID GREISLAMMER
Musikalsk og kunstnerisk lederAnsett som en av dagens mest dristige dirigenter og pianister, har David Greilsammer brakt til live en rekke innovative prosjekter, verdenspremierer og banebrytende møter mellom ulike kunstformer og kulturer. Hans nyeste soloalbum, Labyrinth, utgitt av Naïve, har mottatt over ti internasjonale priser og blitt hyllet av pressen, som beskriver det som «radikalt», «modig» og «forbløffende». Hans øvrige innspillinger, utgitt av Sony Classical, har også blitt anerkjent med mange utmerkelser, inkludert fra The New York Times, The Boston Globe og The Sunday Times. Også kjent for sine Mozart-tolkninger har David Greilsammer fremført alle Mozarts pianosonater i et heldags «maraton» i Paris, og nylig har han spilt og dirigert alle Mozarts tjuesju pianokonserter i ni påfølgende konserter. Siden 2013 har David Greilsammer vært musikalsk og kunstnerisk leder for Geneva Camerata, et av de mest eventyrlystne og dristige orkestrene internasjonalt. Nylig har han opptrådt som dirigent/solist med BBC Philharmonic, San Francisco Symphony, Tokyo Metropolitan Orchestra, Hong Kong Philharmonic, Symphoniker Hamburg, Orchestra Verdi di Milano, Israel Symphony, Philharmonique de Radio France og Orquesta Sinfónica Naciónal de México. Med sine alltid eklektiske og fascinerende programmer har hans pianorecitaler blitt fremført på scener over hele verden, inkludert Lincoln Center i New York, Kennedy Center i Washington, Concertgebouw i Amsterdam, Wigmore Hall i London, Elbphilharmonie i Hamburg, Théâtre du Châtelet i Paris, Oriental Art Center i Shanghai, Forbidden City Theatre i Beijing og National Theatre of Namibia. I tillegg til sine mangfoldige aktiviteter og prosjekter ble David Greilsammer i 2022 musikksjef for Medellín Filharmoniske Orkester i Colombia.
-
KADER ATTOU
KoreografiAnerkjent som en av de største pionerene innen moderne dans og hiphop, fortsetter Kader Attou å revolusjonere koreografi og urban dans. Med en humanistisk tilnærming som forener sjangre og kulturer, har Kader Attou i mange år bidratt til å integrere hiphop i dagens koreografiske språk. Som barn av innvandrere utforsker han spørsmål om identitet, forskjell og annerledeshet, og omformer disse til et sted for samspill, der et fellesskap av kropper og følelser bygges. Fra begynnelsen har Kader Attou vært lidenskapelig opptatt av urban dans, som han ser på som en kunstnerisk disiplin med enestående poesi og kraft, samt et middel til å stille spørsmål ved menneskets tilstand. For å utdype denne tilnærmingen grunnla han og en gruppe unge dansere CieAccrorap, som senere skulle bli et av verdens ledende kompanier innen samtidsdans. I 2008 ble Kader Attou utnevnt til direktør for Centre Chorégraphique National de La Rochelle, og ble dermed den første koreografen fra hiphop-verdenen til å lede en nasjonal institusjon i Frankrike. I 2013 ble Kader Attou forfremmet av den franske republikkens president til ridder av Ordre des Arts et des Lettres, og i 2015 ble han også utnevnt til ridder av den nasjonale Æreslegionen.
-
GRICHKA
Koreografi, hiphop og krumpSom barn imponerte Grichka omgivelsene med sitt eksepsjonelle talent som danser. Oppdaget av flere koreografer og dansere begynte han tidlig å trene i et bredt spekter av stiler, fra klassisk ballett til afrikansk dans, hiphop og moderne dans. Som elleveåring oppdaget han urban dans gjennom koreografene Kader Attou og Dominique Lisette. I 2005, gjennom David LaChapelles dokumentar RIZE, fant han sin favorittdans, krump, som gjorde det mulig for ham å uttrykke sin personlighet, sine flerkulturelle røtter og sin spiritualitet med energi. Han bestemte seg raskt for å gå tilbake til røttene av denne bevegelsen, og i 2006 reiste han til stedet hvor alt begynte: ghettoene i Los Angeles. I 2008 ble han medlem av NY Madness Fam i USA, noe som ga ham status som forløper og initiativtaker til krump-bevegelsen i Europa. Grichka har deltatt i utallige battles og har to ganger vunnet EBS verdensmesterskap i krump. Som internasjonal instruktør i krump og hiphop bestemte han seg i 2019 for å fordype seg i moderne koreografi og regi, og lanserte sitt nye show Birth. I 2021 ble han invitert av TanzKomplizen Theater og Offensive Association i Tyskland til å koreografere A Human Race, et stykke som utforsker strukturell rasisme, med Stravinskys Vårofferet som musikk. I 2023 koreograferte han åpningsseremonien for det første Cultural Talents Tournament i Saudi-Arabia. Han har også koreografert de to siste åpningsseremoniene for Roland Garros sammen med dirigenten Zahia Ziouani og hennes Divertimento-orkester.
-
MELISSA
Hiphop og krumpMelissa begynte å danse i tidlig alder og startet sin opplæring med jazzdans og rytmisk gymnastikk. Som trettenåring ble hun oppdaget av flere dansere og koreografer i Frankrike, som introduserte henne til urban dans, hiphop og street dance. Hun fortsatte å trene med en av verdens ledende lærere innen urban dans, Afid Zekhnini. Hennes talent førte raskt til en internasjonal karriere, og hun ble invitert som gjestedanser i flere prestisjetunge europeiske dansekompanier. I 2006 flyttet Melissa til Paris og begynte å samarbeide med flere koreografer på den franske samtidsdansscenen. I 2008 oppdaget hun krump-bevegelsen, som ga henne muligheten til å utfolde all sin energi og lidenskap. Hun vant raskt flere internasjonale priser i krump- og hiphopdansekonkurranser. Hun bestemte seg for å grunnlegge Madrootz Collective – en gruppe pionerer innen europeisk krump – og skapte en rekke koreografiske prosjekter og arrangementer sammen med kjente europeiske og amerikanske dansere og koreografer. Gjennom årene har Melissa også deltatt i mange sosiale og veldedige prosjekter, der hun kombinerer dans med de menneskelige verdiene hun verdsetter høyt.
-
DEXTER
Hiphop og krumpOpprinnelig fra Liberia i Afrika, ble Dexter tvunget til å forlate hjemlandet i svært ung alder på grunn av mange politiske og militære konflikter. Som barn måtte han reise mellom ulike afrikanske land i håp om en dag å kunne vende tilbake til hjemlandet. Til tross for denne vanskelige barndommen ble han oppdaget av flere dansere som så hans talent og kreativitet og oppmuntret ham til å perfeksjonere sin stil og sitt kunstneriske uttrykk. I 2006 oppdaget han krump-bevegelsen, som ga ham muligheten til å utvikle en særegen bevegelsesstil inspirert av konseptene animalitet, spiritualitet og ulike stiler – mellom tradisjon og eksperimentering. Han vant en rekke internasjonale konkurranser og ble raskt en ledende figur på den afrikanske hiphop-scenen. Etter sine første suksesser som profesjonell danser, oppmuntret hans mentorer ham til å satse på en internasjonal karriere. Etter å ha perfeksjonert ferdighetene sine i Sunu Street-stilen i Senegal, bestemte han seg for å fordype seg i samtidsdansens verden, med håp om å skape en dialog mellom tradisjonell afrikansk koreografi, samtidsdans og hiphop. Han ble snart invitert av ulike kompanier til å opptre på turneer som tok ham til Frankrike, Belgia, Danmark, Russland og Sør-Afrika. Oppdaget av den berømte franske danseren Marie-Claude Pietragalla, er Dexter nå anerkjent for sitt unike kunstneriske uttrykk, som elegant blander tradisjonene fra hans opprinnelige Afrika med flere samtidskoreografiske språk. I 2022 opptrer Dexter på Festival d'Avignon sammen med danseren Julien Derouault, som en del av forestillingen Dans la solitude des champs de coton, koreografert og regissert av Marie-Claude Pietragalla.
-
HENDRICKX
Hiphop og krumpMed sin imponerende teknikk og grenseløse karisma er Hendrickx, opprinnelig kjent som Hendrickx Ntela, anerkjent som en av de mest talentfulle artistene innen den unge generasjonen av urbane dansere. Av kongolesisk og angolansk opprinnelse utøver hun et bredt spekter av moderne dansestiler, inkludert hiphop, krump, kuduro og afrohouse, og hun er kjent som en fryktløs freestyle-danser og en av få afrikanske representanter for krump på den internasjonale scenen. Takket være sin intense, virtuose og autentiske stil er den unge danseren nå ettertraktet av flere dansekompanier i Europa og USA. Hendrickx har jobbet med Brahim Rachiki, Kader Attou og Grichka, alle pionerer innen krump og hiphop i Europa. Hun har også vært involvert i en rekke sosiale prosjekter som kombinerer dans, teater og hjelp til de underprivilegerte. Gjennom disse utvekslingene og møtene kunne hun nylig etablere sitt eget dansekompani, Hendrickx Company. Bestående av trommeslagere, instrumentalister, skuespillere, rappere og slampoeter har dette unge kompaniet som mål å bringe urban kunst til et bredere publikum. Nylig ble hun også en del av BBF 2.0, et ungt og nyskapende urbant dansekompani bestående av 100 % kvinnelige dansere.
Praktisk informasjon:
Ord: 375,-
Honnør: 275,-
Under 21 år: 200.-
Dørene åpner én time før konsertstart.
Besøksadresse:
Sinus
c/o Stormen Konserthus
Storgata 1B
8006 Bodø
Kontaktinformasjon:
E-post: billettsalg@stormen.no
Telefon billettskranke: 755 49000
Tilgjengelighet
Vi ønsker at så mange som mulig skal kunne oppleve levende kultur, derfor er Konserthuset tilgjengelighetstilpasset og har heistilgang fra alle etasjer. I vår billettskranke kan du bestille både rullestolplasser og teleslynge.
Parkering
Det er tre parkeringshus i kort avstand fra konserthuset. Den nærmeste er rett over gaten i Sentrumsgården. Kvartal 99 og Glasshusgarasjen er også like ved.
Vergeordning
På en del av våre arrangementer med 18 årsgrense kan man benytte seg av vergeordning ned til 15 års alder. Vergen må være over 25 år, være til stede under hele arrangementet og kan ikke nyte alkohol/rusmidler før eller under arrangementet. Èn verge kan ha ansvar for to personer under 18 år. Vergeskjema finner du her.
Billettkjøp
Billetter til arrangementene fås kjøpt i vår billettskranke eller på stormen.no. Billetter refunderes ikke.
Barer og pauseservering
Vi har barene åpen i tilknytning til alle våre arrangementer og det er lov å ta med seg drikke inn i salene. Du finner barer i alle etasjer i bygget.
Mer som kan være av interesse