Nærmer seg rekordår for Stormen konserthus
Stormen konserthus har i 2023 solgt så mange billetter til egenarrangerte forestillinger at det nå nærmer seg rekordåret 2019. - Ved å selv være arrangør tar vi mer risiko, men tjener mer, sier direktør Rasmus Adrian.
Med billettsalg som kan minne om før pandemien, og med en strategi om å produsere mer selv, så tegner det mot å bli et rekordår for Stormen konserthus. Vi møter han sammen med økonomi- og administrasjonssjef Elisabeth Henriette Hunstad og kommunikasjonssjef Tina Andersen.
- Tidligere var vi i mye høyere grad et utleiehus. Nå har vi lagt om strategien og tatt grep om både booking og program. Og selv om vi tar mer risiko per arrangement, til tross for større mangfold og mer lavterskel, så viser tallene at vi nå leverer mer verdi til byens befolkning, sier Adrian.
Han viser til sist rekordår for salg av billetter for egenarrangerte forestillinger som var i 2019.
- Nå er vi på «før pandemi-nivå», og vi har blitt bedre på butikk, sier Hunstad.
Butikk og samfunnsansvar
Hunstad, Adrian og Andersen diskuterer samfunnsansvaret – oppdraget til konserthuset om å være et aktivt kulturhus for alle, med tilbud som alle føler seg hjemme i.
- Samtidig med å drive butikk, skal vi også ha en mangfoldsgaranti. Et kulturhus skal ikke være forbeholdt visse grupper, sier Andersen.
Hun mener det stadig stilles større krav om egeninntjening, og at det da er veldig givende å både levere på strategi, samtidig som det tjenes penger.
- Mangfoldsgarantien er noe vi har forpliktet oss til gjennom vår strategi, og vi har derfor måttet ta ett skritt tilbake for å se hele kulturtilbudet i byen, og finne ut hva det er behov for i Bodø. Og for oss resulterte dette i å ta et større ansvar for bredden, sier Adrian.
Barn, studenter og unge artister
Flere av lavterskel- og breddetilbudene som nå er blitt del av programmet i Stormen konserthus, som tilbudet Lørdag i Stormen, Sinus NU og Sinus sona, er eksempler på samfunnsoppdraget til Stormen konserthus.
- Og ikke minst Sinus lokalt der byens band og artister har en scene og samtidig får mulighet til inntekter for egen videre karriere. Og at vi får dette til viser at vi både leverer på samfunnsoppdraget og økonomi, sier Andersen.
Både hun, Adrian og Hunstad har merket seg en ending i konserthuset det siste året, og opplever en ny energi med full rulle, glede og en kalender som viser at byen har tatt steget inn i Stormen igjen.
- Det er en ny stemning i gangene, og vi kjenner daglig på «viben» og energien i et hus i full sving. Det er utrolig artig. Det skjer noe hele tiden, sier Hunstad.
Hun tror gløden handler om et ønske om å levere et åpent hus til byens befolkning, det å skape tilhørighet og samtidig ha det gøy underveis.
- For oss ligger det forpliktelse i ansvaret om å utnytte potensialet til huset, omsette mulighetene i bygget til ting som gagner folk, sier Adrian.
Neste steg er forretningsutvikling
For Stormen konserthus blir det nå satt fokus på forretningsutvikling. Derfor er det ansatt en ny salgs- og arrangementssjef; Kjerstin Larsen.
- Målet er å finne balansen mot det kommersielle og skape et enda bedre tilbud gjennom en god økonomi, sier Adrian.
- Økonomien går bra, jeg avla et regnskap som var bedre enn budsjettert, og vi forventer en ytterligere økning i 2024. Men det krever kontroll og at vi er «hands on» hele tiden, legger økonomisjefen til.
Og det ikke tvil. Mange har gjenoppdaget Stormen, flere har nyoppdaget Stormen.
- Jeg er virkelig stolt av det vi har fått til. Og at vi nå kan vise til gode resultater samtidig som vi faktisk skaper verdi av ting som koster mye og som egentlig gir lite inntekt – så kan vi vel slå fast at vi har en finansiell modell som fungerer. Visjonen er å skape tilbud som betyr noe i livene til folk og skape liv i sentrum – heller enn å leie ut en sal, avslutter Andersen.